Звіт про хід і результати виконання у 2023 році Програми партиципаторного бюджетування (бюджету участі) Кам’янської міської територіальної громади на 2022–2026 роки
опубліковано:
14 березня 2024
оновлено:
10 лютого 2025
1. Загальний огляд процесу бюджету участі
в Кам’янській міській територіальній громаді
в Кам’янській міській територіальній громаді
Бюджет участі Кам’янської міської територіальної громади є одним із простих та доступних інструментів прийняття спільних рішень, що дозволяє мешканцям Кам’янської громади, зокрема школярам та школяркам, самостійно визначати пріоритети в розподілі частини коштів бюджету громади, готуючи проєкти та підтримуючи їх під час голосування. Він реалізується за допомогою двох інструментів партисипації: «Бюджет участі. МІСТО» та «Бюджет участі. ДІТИ».
Для поновлення процесу партиципаторного бюджетування в громаді, що були тимчасово призупинені в зв’язку з повномасштабним вторгненням країни-агресора на територію України, з метою адаптації до вимог воєнного стану та забезпечення його перебігу, до Положення про партиципаторне бюджетування (бюджет участі) Кам’янської міської територіальної громади були внесені зміни (рішення міської ради від 24.02.2023 від № 807-30/VIII «Про внесення змін до рішення міської ради від 22.12.2021 №392-14/VІІІ зі змінами»).
Зміни, щодо інструменту «Бюджет участі. МІСТО»:
деталізовано статті видатків, за якими здійснюються платежі, для врахування обмежень, встановлених Постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану», що унеможливлювали реалізацію більшості громадських проєктів;
у категорії «Інфраструктура»: розширено спрямування громадських проєктів заходами з питань цивільного захисту;
у категорії «Просвіта, охорона здоров’я»: додано умову, що не приймаються до участі освітні проєкти, реалізація яких належить до прямих повноважень закладу та передбачає виключно покращення матеріально-технічної бази, і повинна фінансуватися з відповідної програми розвитку освітньої галузі;
можуть прийматися до розгляду проєкти, пов’язані з поліпшенням матеріально-технічного стану бюджетних установ медичної галузі.
На інструмент партисипації «Бюджет участі. ДІТИ» зміни розповсюдились тільки у частині застосування Постанови КМУ від 09.06.2021 №590.
Зазначені зміни дали змогу поновити роботу інструментів партисипації: «Бюджет участі. МІСТО» та «Бюджет участі. ДІТИ».
2. Інструмент партисипації «Бюджет участі. МІСТО»
У 2023 році перший етап циклу «Бюджет участі. МІСТО» – прийом громадських проєктів, було розпочато в жовтні. Він тривав 6 тижнів та завершився 26.11.2023. За цей час мешканцями громади було подано 62 проєкта, які розподілились за категоріями наступним чином:
«Екологія, ІТ та культура» – 17 проєктів;
«Інфраструктура» – 16 проєктів;
«Просвіта, охорона здоров’я» – 15 проєктів;
«Фізична культура та спорт» – 14 проєктів.
У порівнянні з 2022 роком загальна кількість поданих проєктів зменшилась на 2 (–3%). За категоріями відбулась наступна динаміка:
«Екологія, ІТ та культура» – більше на 4 проєкта (+31%);
«Інфраструктура» – більше на 3 проєкта (+23%);
«Фізична культура та спорт» – більше на 3 проєкта (+27%);
«Просвіта, охорона здоров’я» – менше на 12 проєктів (–44%).
Тематика проєктів цього року з урахуванням викликів війни та нагальних потреб мешканців громади дещо відрізняється від минулорічної. Насамперед, завдяки змінам до Положення, кам’янчани змогли подати проєкти, що направлені на допомогу Збройним Силам України та силам оборони.
Після завершення етапу прийому громадських проєктів департаментом економічного розвитку міської ради було проведено їх попередню перевірку щодо дотримання авторами ключових принципів та правил «Бюджет участі. МІСТО», повноти та правильності заповнення встановлених форм та аналізу проєктів на відповідність встановленим вимогам. За її результатами було відхилено 7 проєктів, що вдвічі менше, ніж у попередньому році – 13 проєктів.
Причини відхилення:
продукт проєкту не є загальнодоступним (розташований у приміщенні закладу освіти, спортивного закладу, адмінбудівлі відділу поліції або виключно в одному з під’їздів будинку) та направлений на задоволення потреб обмеженої групи осіб (здобувачі освіти навчального закладу чи вихованці і тренери спортивного закладу, обмежена кількість людей з інвалідністю);
реалізація проєкту передбачає переважно (більше 50% кошторису) ремонтні роботи приміщення;
проєктом передбачено поліпшення матеріально-технічного стану громадської організації;
продукт проєкту не передбачає розбудову громадського простору та не має кінцевого результату, який є повноцінним та самодостатнім його продуктом;
продукт проєкту передбачає регулярні витрати для забезпечення його життєспроможності, без здійснення яких користування ним унеможливлюється.
Третій етап циклу «Бюджет участі. МІСТО», а саме експертизу громадських проєктів, було проведено відповідними виконавчими органами міської ради, до повноважень яких належить реалізація цих проєктів. Експертиза полягає у перевірці громадських проєктів з метою оцінки на предмет відповідності законодавству та проведенні аналізу можливості їх виконання.
За результатами експертизи відхилено 3 проєкта, що також вдвічі менше, ніж у попередньому році – 6 проєктів. Причини відхилення:
невідповідність проєкту нормативам у сфері містобудівної діяльності;
земельна ділянка, на якій пропонувалось реалізувати проєкт відведена для інших потреб;
недоцільність дублювання надання послуг за рахунок бюджету Кам’янської міської територіальної громади, оскільки на її території зазначені послуги реалізуються комунальним закладом, а також організаціями та установами, діяльність яких фінансується за рахунок його коштів.
Наступні етапи циклу – голосування та реалізація громадських проєктів відбуваються в 2024 році.
3. Інструмент партисипації «Бюджет участі. ДІТИ»
Конкурс шкільних проєктів «Бюджет участі. ДІТИ» запроваджується вперше після успішного пілоту 2021 року, в якому взяли участь 3 школи (по 1 з кожного району міста), та поновлення процесу бюджету участі в громаді. Цього року участь приймають 39 комунальних закладів середньої освіти.
У кожній школі була утворена шкільна робоча група, яка є робочим органом навчального закладу. До її складу входять представники адміністрації, педагогічного колективу учні 9–11 класів та члени батьківських комітетів.
Подача шкільних проєктів на конкурс «Бюджет участі. ДІТИ» розпочалась 27.11.2023 та тривала протягом 15 днів. Авторами проєктів стали учні та учениці, які навчаються в 7-11 класах. Свої ідеї для поліпшення школи вони спрямовували на розвиток шкільної громади; розбудову шкільного простору та урізноманітнення дозвілля учнів; проведення доступних для всіх учнів заходів; просторового розвитку навчального закладу, впровадження сучасних інноваційних проєктів, при цьому вартість проєкту не перевищувала 30 тисяч гривень.
Тематика представлених проєктів різноманітна, проте вплив воєнного станув Україні також відобразився і на дитячих ініціативах. Значна кількість проєктів мала спрямування на додаткове облаштування шкільних укриттів.
Одночасно з подачею шкільних проєктів відбувалось їх попереднє узгодження шкільною робочою групою, яке полягає в аналізі на предмет можливості подальшої реалізації (наприклад: наявність вільного приміщення чи території, відповідність орієнтовної вартості шкільного проєкту, сумісність з іншими шкільними проєктами тощо). Кожна школа представила від 3 до 6 проєктів, а в деяких і до 10. Всього на конкурс шкільних проєктів учні та учениці громади подали 173 проєкта.
По закінченню етапу подачі департаментом економічного розвитку міської ради проведена перевірка шкільних проєктів за змістом та на відповідність принципам та правилам «Бюджет участі. ДІТИ». У подальшому проєкти направлені до департаменту освіти міської ради, як головного розпорядника коштів, для отримання висновку щодо можливості їх реалізації.
Завершення етапу перевірки департаментом освіти міської ради, голосування та реалізація шкільних проєктів відбуваються в 2024 році.
4. Інформаційно-промоційна кампанія партиципаторного бюджетування
З метою інформування громадськості щодо реалізації інструментів «Бюджет участі. МІСТО» та «Бюджет участі. ДІТИ» здійснювалось наповнення відповідних розділів офіційного сайту міської ради, а також акаунтів у соціальних мережах Facebook та Instagram з подальшим просуванням повідомлень за допомогою SMM послуг (таргетована реклама). Велась робота з друкованими та електронними ЗМІ Кам’янського тощо.
Для організації належної роботи інструменту партиципації «Бюджет участі. ДІТИ» було надруковано буклети з актуальною інформацією для учнів щодо опису процесу, правил написання та подання шкільних проєктів, роботи шкільної робочої групи, голосування за проєкти тощо та розповсюджені у навчальних закладах середньої освіти громади.
5. Заключна частина
Зміни до Положення про партиципаторне бюджетування (бюджет участі) Кам’янської міської територіальної громади, що врахували вимоги воєнного стану, дозволили поновити цей процес. Проте реалізація інструментів партисипації в кожному циклі виявляє напрямки, що вимагають певного переформатування, модифікації та нових змін. Департаментом економічного розвитку міської ради стало опрацьовуються зауваження, вимоги і запити, що виникають під час процесу. У подальшому вони будуть враховані для належної роботи інструментів «Бюджет участі. МІСТО», «Бюджет участі. ДІТИ» та розвитку Кам’янської міської територіальної громади.
Термін надання наступного звіту – до 28 лютого 2025 року.

1. Звіт про хід і результати виконання Програми бюджету участі у 2023 р.