Що таке система управління якістю
Система управління якістю (далі СУЯ) — сукупність взаємозалежних і взаємодіючих елементів для розробки політики і цілей в області якості і досягнення цих цілей за допомогою скоординованої діяльності (робіт) на вибір її напрямку і керуванню організацією стосовно до якості.
Головна задача СУЯ — не контролювати кожну одиницю продукції, а зробити так, щоб не було помилок у роботі, що могли б привести до появи браку (недоброякісної продукції і послуг).
СУЯ покликана забезпечувати якість продукції і послуг підприємства і "настроїти" цю якість на очікувану споживачами (замовників).
Які переваги дає впровадження системи управління якістю
- Поліпшення якості продукції/послуги;
- Поліпшення задоволеності вимог споживачів;
- Підвищення лояльності споживачів, що веде до повторення бізнесу і гарних відкликів;
- Зростання прибутку і частки ринків, одержані за допомогою гнучких і швидких відгуків на можливості ринку;
- Збільшення задоволеності вимог суспільства;
- Збільшення задоволеності вимог постачальників;
- Збільшення гнучкості і швидкості погоджених спільних відгуків на зміни ринку між організацією і постачальниками;
- Створення довіри основних зацікавлених сторін до результативності й ефективності організації;
- Використання процесного і системного підходів, що щонайкраще приводять до досягнення бажаних результатів;
- Поліпшення якості процесів;
- Підвищення продуктивності;
- Зниження витрат і ресурсів, їхня оптимізація і скорочення часу циклу за рахунок ефективного використання ресурсів;
- Розширення ринку;
- Ріст конкурентної переваги завдяки поліпшенню можливостей організації;
- Завоювання міжнародного визнання;
- Запобігання (мінімізація) непередбачених фінансових і моральних втрат у випадку форс-мажорних обставин;
- Підвищення виробничої і фінансової дисципліни;
- Збільшення задоволеності вимог персоналу;
- Залучення персоналу в роботу з якості, збільшення його прихильності ідеї якості;
- Поліпшення розуміння персоналом цілей і задач організації, краще його мотивування і підвищена відповідальність за власні результати;
- Більше прагнення працівників брати участь і вносити свій внесок у постійне поліпшення якості продукції, процесів, систем управління безпечністю продукції (далі СУБП) та СУЯ.
- Поліпшення взаємозв'язку між персоналом і керівництвом;
- Збільшення ролі лідерства, що приводить до постійного поліпшення якості продукції, процесів і СУЯ та СУБП;
- Створення комфортного психологічного клімату в компанії;
- Збільшення задоволеності вимог власників і інших зацікавлених сторін та інше;
Механізм для демонстрації відповідальності перед зацікавленими сторонами, а це:
- більш вигідні ставки страхування;
- краща інвестиційна привабливість компанії;
- демонстрація фінансової і виробничої стабільності.
Більш високий ступінь довіри з боку представників наглядових органів і відповідно можливість зменшення обсягу інспекційних перевірок.
Краща відповідність вимогам законодавчих норм і правил.
Доцільність впровадження систем управління
Підприємці та керівники будь-якого підприємства, розглядаючи пропозицію щодо впровадження систем управління, задаються природним питанням: "Навіщо мені це потрібно?".
Незважаючи на те, що сертифікація, наприклад, системи управління якістю на відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001, носить добровільний характер, відсутність у компанії працюючої системи управління якістю і сертифіката, що підтверджує її відповідність вимогам чинної нормативної документації, знижує конкурентоспроможність компанії і працює як антиреклама.
Впровадження систем управління дозволяє:
- знизити витрати підприємства на виробництво, підтримання якості, і тим самим підвищити його рентабельність за рахунок зниження енергетичних витрат та зниження невиробничих витрат: звичайні витрати виробництва, штрафні санкції, рекламації, виробничий брак;
- задовольнити запити споживачів;
- вивести підприємство на нові, в тому числі міжнародні ринки з відповідною ціновою політикою;
- підвищити конкурентоспроможність в умовах ринкової економіки;
- стати більш привабливим для інвесторів;
- забезпечити лояльність потенційних споживачів, клієнтів і партнерів;
- орієнтувати всі виробничі процеси на підвищення якості та безпечності;
- удосконалювати інформаційну систему підприємства.
Впровадження та сертифікація системи управління якістю дозволяє підприємству підтримувати стабільну якість продукції, оскільки процес виробництва або надання послуг, на якому працює така система, стає керованим. Основні вимоги системи управління якістю (СУЯ) пов'язані з впровадженням процесного підходу. СУЯ - це «скелет» системи менеджменту підприємства.
Наявність сертифіката відповідності системи управління визначає ефективність СУ компанії і стимулює підприємців покращувати продукцію, яка випускається, що позитивно позначається як на самому підприємстві, так і на світових і локальних ринках товарів і послуг.
Місцеві виробники прагнуть не відставати від глобальних тенденцій. Вони почали запроваджувати та сертифікувати системи управління відповідно до вимог міжнародних стандартів. По-перше, щоб модернізувати виробництво, по-друге аби мати повноцінне право вступати у прозору конкурентну боротьбу.