Захищаємо всіх – як своїх рідних

опубліковано: 13 червня 2017 оновлено: 13 червня 2017

Інтерв'ю представника секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини – омбудсмена (регіональне представництво в Дніпропетровській області) Оксани Крупій для газети «Панорама «Азота». Автор – Ірина Уварова.

Ми продовжуємо серію публікацій, які знайомлять нашого читача з діяльністю важливих для життя міста комунальних підприємств, департаментів Кам'янської міської ради, державних представництв. Сьогодні пропонуємо вашій увазі інтерв'ю з представником секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини – омбудсмена (регіональне представництво у Дніпропетровській області) Оксаною Володимирівною Крупій.

Посада омбудсмена досить нова у нашому місті. Розкажіть, будь ласка, детальніше про вашу роботу.

– Омбудсмен – це правозахисник на державному рівні, якого Парламент уповноважує здійснювати контроль за додержанням прав і свобод людини. Цю посаду в Україні на сьогоднішній день займає Валерія Лутковська. Вона має по всій країні свої представництва, загалом – по обласних центрах. А от Кам'янське – перше місто не обласного значення, де вдалося відкрити представництво Уповноваженого з прав людини. За сприяння міського голови А.Л.Білоусова було вирішене питання щодо відкриття представництва в м.Кам’янському з огляду на те, що Дніпропетровська область – одна з найбільш навантажених за кількістю звернень, і людям не потрібно більше їхати в місто обласного значення, і мешканці прилеглих районів можуть скоріше поновити свої права та отримати необхідну допомогу. З 4 березня 2016 року наше представництво у Кам'янському розпочало свою роботу.

Хто може звертатися до представництва Уповноваженого з прав людини і з яких питань?

– Одна з головних функцій омбудсмена у світі контроль за діяльністю виконавчих та інших органів державної влади шляхом розгляду скарг громадян на дії тих чи інших органів або посадових осіб, що призвели до порушення прав та свобод людини і громадянина. В цьому сенсі важливим невід’ємним правом омбудсмена є право проводити розслідування, у тому числі й за власною ініціативою, і на їх підставі вносити рекомендації щодо шляхів відновлення порушених прав у конкретному випадку, вносити пропозиції стосовно змін до законодавства або перегляду неправомірної адміністративної практики органів державної влади. Процедура звернення до омбудсмена максимально неформальна та гнучка, а доступ до нього є безплатним і відкритим для всіх громадян держави.

До нас можуть звертатися люди зі скаргами на дії або бездіяльність органів влади, окремих посадових, службових осіб. Ми приймаємо громадян України, іноземців, – всіх, хто перебуває на території держави і чиї права потребують захисту. Ми не є органом влади і не залежимо від будь-яких владних структур. При цьому органи влади зобов’язані допомагати Омбудсмену в його діяльності та несуть адміністративну відповідальність за відмову виконувати його законні вимоги.

Ми розглядаємо скарги (звернення) на дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, посадових осіб, які призвели до порушення прав і свобод людини. Ми зможемо Вам допомогти, якщо після виявлення факту порушення прав пройшло не більше 1 року, або при наявності виняткових обставин – 2 років, та якщо спір не передано на розгляд суду. Надаємо правову допомогу під час особистого прийому або у відповідь на письмове звернення. Роз’ясняємо, які заходи необхідно вжити для відновлення порушених прав. Направляємо звернення за належністю (до тих державних органів, які можуть вирішити Ваше питання) і контролюємо, щоб по зверненню були вжиті належні заходи. Здійснюємо і власне провадження за зверненням заявника, та вживаємо заходи для повного або часткового відновлення порушених прав. Виступаємо посередниками у конфліктах між людиною і державною структурою, звертаємося до суду із заявою про захист заявника, який за станом здоров’я чи з інших поважних причин не може цього зробити самостійно. 

Ми не втручаємося у судочинства та правосуддя. Не переглядаємо на предмет законності і обгрунтованості судові рішення, не змінюємо їх і не скасовуємо. Не проводимо досудове розслідування і не притягаємо до кримінальної відповідальності винних осіб. Також не переглядаємо процесуальні рішення органів досудового розслідування та прокурорів. Не розглядаємо звернення осіб, визнаних судом недієздатними.

Є у нашій діяльності такий напрямок, як національний превентивний механізм. Для людей це поки що маловідомий термін, – мова йде про моніторинг закритих закладів, це місця, в яких особи примусово тримаються за судовим рішенням або рішенням адміністративного органу відповідно до закону, в тому числі ізолятори тимчасового тримання, кримінально-виконавчі установи, психіатричні заклади, будинки-інтернати, соціально-реабілітаційні центри, наведений перелік не є вичерпним. Наша перевага полягає у тому, що ми можемо без попередження відвідати будь-який закритий заклад. Ми отримуємо інформацію щодо умов перебування людини у таких закладах, ставлення до неї працівників, медичного обслуговування, якості харчування. Ми маємо право спілкуватися з людиною віч-на-віч, без посередників, і вся отримана інформація залишається конфіденційною.

Ми здійснюємо контроль за додержанням Закону «Про доступ до публічної інформації», Закону «Про звернення громадян». Зараз це актуально, дуже багато звернень надходить до нас саме з цього питання, оскільки і заявники, і органи влади не до кінця розуміють цей закон. Наприклад, посадові особи часто надають не обґрунтовані відповіді на запити громадян, неповну інформацію або неправомірну, відмовляють людині в інформації. Наше завдання – поновити право заявника, і тут ми маємо право складати протоколи про адміністративні порушення. Роз'яснюємо посадовим особам свої вимоги.

Часто посадовці тлумачать закон по-своєму, і в нашому місті ми вже стикалися з такими проблемами.

Чи враховуються в вашій діяльності соціальні напрямки?    

– Так, звичайно. Зараз соціальні напрямки стосуються, передусім, захисту прав внутрішньо переміщених осіб, воїнів АТО – важливо, щоб всі закони у відношенні до цих людей виконувалися належним чином.

 – Чи є конкретні приклади звернень до Уповноваженого, яка переважає тематика звернень?

– Більше всього звернень стосуються доступу до публічної інформації. У разі порушень ми відкриваємо власне провадження і маємо право без попередження проводити перевірки, отримувати пояснення та отримувати необхідні документи. Є випадки відмови у доступі до публічної інформації з посиланнями на те, що керівник або його організація не є розпорядником потрібної інформації. Надаємо роз’яснення щодо вимог закону про доступ до публічної інформації. Ми складаємо протокол про адмінправопорушення, маємо право отримувати всі персональні дані посадових осіб. Хочу зауважити, що у Дніпропетровській області відкрито два представництва Уповноваженого з прав людини, тому особисто я працюю не лише по місту Кам'янському, а й по області, тому прийом громадян проводиться не кожний день. Загалом прийом з 9:00 до 18:00 по будніх днях, за адресою: пр. Василя Стуса, 10/12, телефон 537-537.

Чи є у вас напрацьована статистика?

– Як такої ми статистики не ведемо. Вся інформація, яка тут відпрацьовується, направляється до Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. До того ж за зверненнями заявників не завжди підтверджуються факти порушення їх прав. В основному, люди пишуть до нас уже після того, як зверталися до органів влади і були незадоволені якістю наданої відповіді. Якщо до звернення додається відповідь посадової особи, ми можемо бачити наявність чи відсутність порушення, розгляд справи не затягується. Іноді законодавство щодо Уповноваженого з прав людини не розуміють не лише пересічні громадяни, а й посадовці. Для них Уповноважений – це черговий контролюючий орган. До листопада 2014 року функцію контролю за додержанням закону про доступ до публічної інформації виконувала прокуратура. Коли ми приходимо до закритих закладів, знаходимо недоліки, Уповноважена направляє Акти реагування.

...З тими ж дисциплінарними наслідками, як за зверненнями прокуратури, або органів внутрішніх справ?

– Так, і вище керівництво за актами реагувань обов'язково приймає заходи.

– Дніпропетровська область – промислово навантажений регіон, і, мабуть, тут порушуються специфічні звернення, зокрема, стосовно заборгованості із зарплати або трудових спорів.

– По заробітній платі поки що не було жодного звернення. За час моєї роботи стосовно промислових підприємств, великого бізнесу, трудових спорів звернень теж не надходило. Загалом скажу, що ми не пожежна машина – хтось подзвонив, і ми всі біжимо! Якщо когось катують – то інша справа, у відділок міліції ми можемо зайти навіть вночі (у нашому місті таких випадків не було). Наша робота – захищати всіх, хто до нас звертається, як своїх рідних. І основне – домагатися чіткого виконання закону.

Чи зверталися до вас зі скаргами на підприємства, що надають комунальні послуги?

– Так. І переважна більшість цих звернень стосуються порушень закону про доступ до публічної інформації. Комунальні підприємства не завжди надають інформацію щодо використання бюджетних коштів, чим порушують закон.

З чим би ви хотіли звернутися до громадян?

– Важливо, щоб люди не боялися відстоювати свої права. Багато людей визнають: боїмося звертатися до Уповноваженого, бо виникнуть небажані наслідки, хтось помститься. Ми проводимо перевірку за зверненнями громадян та зберігаємо повну конфіденційність. У деяких людей – власні поняття щодо нашої роботи, бувають випадки, коли нам скаржаться на щурів у підвалі, або на черги до лікаря. Це не наш напрямок роботи, ми надаємо роз'яснення, куди їм необхідно звернутися задля вирішення питання. Ми маємо право моніторити судові засідання, дивитися, щоб не порушувалися процесуальні права людей, не втручаємося, але незалежно спостерігаємо.

Не завжди заявники задоволені відповідями, бо вважають: якщо вони звернулися до Уповноваженого, все має бути саме так, як вони бажають. Але приємно, коли після наших втручань людина отримує необхідну інформацію, поновлюються її права, покращуються умови перебування в закритих закладах, надається необхідна медична допомога. Все це ти бачиш власними очами, безпосередньо спілкуєшся з людиною – вона тобі розкаже те, чого нікому іншому не повідомить. Якщо ти допоможеш бабусі у хосписі, або дитині у дитбудинку – це дуже важливо і приємно. В цій сфері не може працювати черства людина, якій все байдуже...

Тож розкажіть коротко про себе. Діяльність омбудсмена для міста нова.

– Мені 34 роки, я магістр фінансів, а до цієї посади працювала у відділі звернень громадян Пенсійного фонду України Заводського району м.Дніпродзержинська. Так що, повірте, труднощі людей я добре розумію...

«Панорама «Азота», № 23, 8 червня 2017 року