15 березня - Всесвітній день прав споживача

опубліковано: 14 березня 2017 оновлено: 14 березня 2017

15 березня - Всесвітній день прав споживача

     Світова спільнота 15 березня відзначає Всесвітній день прав споживачів. Усі ми, незалежно від віку, статі, освіти, соціального статусу та займаної посади, - споживачі. Впродовж усього життя ми споживаємо продукти, товари та послуги й платимо за них. Людина народжується і стає споживачем медичних послуг, іде з життя через ритуальні. Тому кожен повинен знати, на що він має право і на що може розраховувати.
      У державах із розвиненою економікою споживач здійснює керівну функцію на споживчому ринку. А це можливо лише за активної життєвої позиції кожного громадянина країни та підтримки з боку держави.
      Захист прав споживачів має свою історію та великий міжнародний досвід. Ще в IV столітті до н.е. у стародавньому Херсонесі існував метрологічний нагляд, а наглядачі на ринках слідкували за торгівлею та захищали права споживачів. В Англії у 1200 році король Людовік VI карав за нечесну практику в торгівлі. У 1936 році була заснована спілка споживачів Сполучених Штатів Америки. Аналогічні організації виникли  у 1951 року - у Франції та Німеччині, у 1957 році -  Великій Британії, у 1960 році - в Канаді.
       Розвиток цивілізованої ринкової економіки неможливий без цивілізованого споживача. Ні економічні реформи, ні грамотно сформована стратегія не досягнуть бажаного результату, якщо їх результатами не зможе скористатися безпосередньо споживач, бо саме він впливає на державу, виробника товарів, продавця та виконавця послуг. Ідея захисту прав людини є однією з фундаментальних та загально об’єднуючих в умовах розвитку цивілізованого суспільства, а права споживачів виступають важливою складовою та невід’ємною частиною загальновизнаних прав людини.
       15 березня 1962 року президент Сполучених Штатів Америки Джон Кеннеді вперше офіційно окреслив права людини як споживача. Захист прав споживачів - це законодавча, адміністративна і судова охорона інтересів споживачів товарів та послуг, головним чином, від порушення цих прав виробниками продукції (виконавцями робіт, послуг) і продавцями.
        У 1985 році Генеральна Асамблея ООН затвердила Декларацію «Керівні принципи захисту інтересів споживачів», які повинні виконуватись урядами країн світу при реалізації політики захисту прав споживачів. Головні цілі цього документу: не допускати недоброякісні товари і послуги до споживача, які можуть завдати шкоди здоров’ю та безпеці; надавати правдиву інформацію про них, сприяти економічним інтересам споживачів та їхній захист; ефективні процедури розгляду скарг споживачів; просвіта споживачів, а також давати можливість створювати організації споживачів для відстоювання ними своїх інтересів.
        12 травня 1991 року (у новій редакції від 01.12.2005 року) в Україні було  прийнято Закон України «Про захист прав споживачів» законодавчо врегулював відносини між споживачами товарів (робіт,послуг) та виробниками, виконавцями, продавцями в умовах різних форм власності, встановив права споживачів та визначив механізм реалізації державного захисту їх прав. Немає більш вагомого завдання для держави та органів місцевого самоврядування ніж покращення якості та безпеки життя громадян. За роки незалежності в Україні було прийнято багато нормативно-правових актів, спрямованих на захист споживацьких прав, реалізацію положень Закону України «Про захист прав споживачів» та норм Конституції.

      Захист прав споживачів у м. Кам’янське здійснює відділ споживчого ринку та захисту прав споживачів департаменту муніципальних послуг та регуляторної політики міської ради.

      Робота департаменту спрямована відповідно до покладених на нього завдань на створення належних умов для реалізації у місті законних прав та інтересів громадян, як споживачів, підвищення рівня правової освіти населення.
      У 2016 році до департаменту надійшло 1130 звернень громадян з питань якості продукції та послуг та з інших питань, з яких 915 було позитивно вирішено на користь споживачів. Розглянуто та опрацьовано 413 письмових звернень.

      За результатами розгляду письмових звернень мешканцям міста:
           - повернуто 51,1  тис. грн. за придбані неякісні товари;
           -   замінено неякісних товарів на якісні на суму 61,5  тис. грн.;
           -   відремонтовано товарів на суму понад  92,2 тис. грн.;
           -   надано допомогу більш як 800 громадянам у складанні претензій (у т.ч. позовних) до       суб’єктів господарювання.

       Звернення надходили з питань придбання товарів неналежної якості (скарги на якість вітчизняних та іноземних непродовольчих товарів, таких як складна побутова техніка, мобільні телефони, взуття та інші промислові товари), з питань несвоєчасного виконання замовлень по виготовленню металопластикових вікон та дверей, меблів тощо. Щодня в телефонному режимі отримують консультації з питань чинного законодавства про захист прав споживачів понад 10 осіб. 98 % порушених питань вирішено позитивно на користь споживачів.        

       Пам’ятка споживачу: Під час придбання будь-яких товарів споживачу необхідно взяти товарний чек з позначкою про найменування товару, дату продажу, найменування суб’єкта підприємницької діяльності, що його видав, його адресу або місцезнаходження, вартість товару, підпис продавця. Це ваша гарантія на випадок, якщо товар виявиться неякісним.

       Всі претензії щодо якості товару рекомендуємо пред’являти виключно продавцю (виконавцю) в письмовій формі, оформлюючи претензію, заяву, скаргу в 2-х екземплярах, один примірник якої реєструється у продавця (виконавця) та залишається у споживача, а другий – залишається у продавця (виконавця). Якщо продавець відмовляється приймати та реєструвати претензію, то даний екземпляр претензії направляється рекомендованим листом з повідомленням за місцем здійснення підприємницької діяльності.

       Будьте дуже уважні перед тим, як підписуєте будь-які документи, уважно перечитуйте їх, при виникненні запитань – перепитуйте. Ставлячи свій підпис, Ви погоджуєтесь на ті умови, що Вам пропонують.

       Приймаючи техніку з ремонту, перевіряйте її справність, комплектність, цілісність та повне заповнення гарантійних документів одразу на місці.

      Департамент муніципальних послуг та регуляторної політики міської ради вітає всіх мешканців міста з Всесвітнім днем споживача та бажає якісних покупок.

         Якщо у Вас виникли питання, щодо придбання неякісних покупок пропонуємо звернутися до департаменту муніципальних послуг та регуляторної політики міської ради для своєчасного реагування на звернення, скарги та пропозиції громадян. У Центрі надання адміністративних послуг («ЦНАП») створені зручні умови для прийому громадян з питань захисту прав споживачів.

        Прийом мешканців міста фахівцями відділу здійснюється щоденно, крім вихідних, за адресою просп.Василя Стуса, 10/12 з понеділка по четвер з 08-00 до 17-00 години, у п’ятницю з 08-00 до 16-00 години.
        У телефонному режимі консультації здійснюються за телефонами 2-48-37 та 2-47-95.