Увага! В Україні запроваджені обмеження щодо тютюнових виробів!
В Україні запроваджено обмеження щодо тютюнових виробів
З 11 липня 2023 року набули чинності норми Закону України від 16.12.2021 №1978-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну» (далі – Закон №1978-IX), якими внесено чимало змін до антитютюнового законодавства.
Так, з 11.07.2023 року заборонено рекламу та стимулювання продажу тютюнових виробів, електронних сигарет та рідин до них:
тютюнових виробів;
електронних сигарет;
заправних контейнерів;
рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння;
знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, електронні сигарети, заправні контейнери, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння (крім випадків, передбачених Законом №1978-IX).
Реклама будь-яких товарів або послуг не повинна містити зображення тютюнових виробів, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння або процесу їх куріння, використання.
Забороняється виробництво (крім виробництва для експорту), оптова і роздрібна торгівля та імпорт для реалізації на території України:
сигарет, у яких рівні викидів нікотину, смоли та монооксиду вуглецю в диму однієї сигарети перевищують: нікотину – 1 міліграм, смоли – 10 міліграмів, монооксиду вуглецю – 10 міліграмів;
тютюнових виробів, на одиничній пачці яких відсутні визначені законодавством медичні попередження;
тютюнових виробів з використанням на їх упакуванні або на самих тютюнових виробах будь-яких елементів або ознак (тексти, символи, назви, зображення або інші ознаки), які:
рекламують тютюновий виріб або сприяють його вживанню, створюючи помилкове враження про його характеристики, вплив на здоров’я, ризики або викиди;
включають кількісну інформацію про вміст нікотину, смоли, монооксиду вуглецю у тютюновому виробі;
вказують на те, що певний тютюновий виріб є менш шкідливим, ніж інші, або має на меті зменшити вплив деяких шкідливих компонентів диму, або надає переваги, пов’язані з життєвою силою, енергійністю, оздоровленням, омолодженням, має природні чи органічні властивості або інші переваги для здоров’я чи способу життя;
повідомляють про смак, запах, будь-які смако-ароматичні або інші добавки чи про їх відсутність;
нагадують харчовий продукт або косметичний продукт;
вводять в оману, що певний тютюновий виріб має покращену здатність біологічного розкладання або інші екологічні переваги;
сигарет та тютюну для самокруток з характерним запахом та/або смаком диму;
тютюнових виробів, що містять такі добавки:
вітаміни або інші добавки, які створюють враження, що тютюновий виріб має переваги для здоров’я або призводить до зменшення ризиків для здоров’я, або становить менший ризик для здоров’я;
кофеїн, таурин чи інші добавки та стимуляторні сполуки, що асоціюються з енергійністю та/або життєвою силою;
добавки, що мають властивості робити викиди кольоровими;
добавки, що полегшують вдихання диму або засвоєння нікотину;
добавки, що мають канцерогенні, мутагенні або репродуктивно токсичні властивості у неспаленій формі;
сигарет та тютюну для самокруток, що містять смако-ароматичні добавки у будь-яких компонентах, таких як фільтр, папір, упаковка, капсула або мають будь-які технічні характеристики, що дозволяють змінювати запах чи смак сигарет, тютюну для самокруток або інтенсивність диму;
сигарет та тютюну для самокруток, фільтр, папір або капсула яких містить тютюн або нікотин;
тютюну для перорального вживання.
Електронні сигарети, заправні контейнери, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, можуть бути введені в обіг на території України лише за умови виконання таких вимог:
рідини, що використовуються в електронних сигаретах, вводяться в обіг тільки у спеціальних заправних контейнерах, об’єм яких не перевищує 10 мілілітрів, в одноразових електронних сигаретах або одноразових картриджах, які мають об’єм не більше 2 мілілітрів;
вміст нікотину у рідинах, що використовуються в електронних сигаретах, становить не більше 20 міліграмів в 1 мілілітрі;
рідини, що використовуються в електронних сигаретах, не містять такі добавки:
вітаміни або інші добавки, які створюють враження, що виріб має переваги для здоров’я або призводить до зменшення ризиків для здоров’я, або становить менший ризик для здоров’я;
кофеїн, таурин чи інші добавки та стимуляторні сполуки, що асоціюються з енергійністю та життєвою силою;
добавки, що мають властивості робити викиди кольоровими;
у виробництві рідини, що використовується в електронних сигаретах, використовуються лише інгредієнти високої чистоти;
у їх виробництві використовуються лише такі інгредієнти, які не становлять ризик для здоров’я людини в нагрітій або ненагрітій формі, крім нікотину в рідинах, що використовуються в електронних сигаретах;
електронні сигарети забезпечують рівномірне вживання доз нікотинуза звичайних умов використання;
електронні сигарети, заправні контейнери та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, захищені від доступу дітей, несанкціонованого доступу, пошкоджень і протікань та мають механізм, що забезпечує заправлення без протікання;
електронні сигарети, заправні контейнери, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, не мають характерного запаху та/або смаку.
Крім того, встановлено відповідальність щодо заборони куріння з використанням пристроїв для нагріву в усіх громадських місцях та приміщеннях за аналогією з курінням звичайних цигарок.
За порушення вимог статей 16, 16-1 чи 16-2 Закону України від 22.09.2005 №2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» (далі – Закон №2899-IV) зі змінами, до суб’єктів господарювання застосовуються фінансові санкції – тридцять тисяч гривень, а в разі повторного протягом року вчинення таких порушень – п’ятдесят тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід з метою стимулювання продажу тютюнових виробів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
За порушення вимог статей 10, 101 Закону №2899-IV до суб’єктів господарювання застосовуються фінансові санкції – двадцять тисяч гривень, у разі повторного протягом року такого порушення – п’ятдесят тисяч гривень.
За реалізацію тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років, до суб’єктів господарювання застосовуються фінансові санкції: шістдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1020 грн), а в разі повторного протягом року вчинення таких порушень – шістсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (10 200 грн).
Звертаємо увагу суб’єктів господарювання, що тютюнові вироби, електронні сигарети, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, а також пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, введені в обіг до набрання чинності відповідними положеннями Закону №1978-IX, знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання, але не довше 12 місяців з дня набрання чинності Законом №1978-IX.
Доводимо до відома, що з квітня 2023 року відновлено контроль за дотриманням антитютюнового законодавства. Підставами для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері антитютюнового законодавства є: самостійне звернення суб’єкта господарювання; доручення прем’єр-міністра України і звернення фізичної особи.
Департамент муніципальних послуг та регуляторної політики міської ради звертає увагу суб’єктів господарювання міста щодо неухильного виконання чинного законодавства, у тому числі необхідності проведення роз’яснювальної роботи серед працівників підпорядкованих об’єктів торгівлі з питання недопущення продажу тютюнових виробів неповнолітнім.