Як повернути неякісний товар
Стаття «Як повернути неякісний товар?»
З неякісним (бракованим) товаром в своєму житті не стикався тільки той, хто нічого не купував у магазині. І хоча Закон України «Про захист прав споживачів» (далі – Закон) дає досить потужний інструментарій, повернути за гарантією товар можна не всякий. І не завжди. Що робити споживачу у випадку, якщо придбано бракований товар і як його повернути до магазину.
Захищаючи споживача від неякісної продукції, законодавством встановлено для виробника обмежені в часі гарантійні зобов'язання. Ці зобов'язання полягають в тому, що вироблений товар або продукт повинні нормально відпрацювати (використовуватися) протягом гарантійного терміну. Для цього сам виробник, продавець або третя особа (сервісний центр) у разі поломки товару повинні його безкоштовно відремонтувати або замінити.
Гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію, на етикетці або в будь-якому іншому документі (найчастіше, це гарантійний талон).
Для харчових продуктів та іншої продукції, споживчі якості якої з часом можуть погіршуватися і створювати небезпеку для життя і здоров'я, встановлюється термін придатності, який позначається на етикетках, упаковках чи інших документах. Цей термін придатності і вважається гарантійним терміном. Термін придатності обчислюється з дати виготовлення.
А ось на такі сезонні товари, як взуття, одяг, хутряні та інші вироби гарантійний строк обчислюється з початку відповідного сезону.
Так, на сезонні товари (взуття) гарантійний строк встановлюється з початку відповідного сезону (постанова Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 №172):
- зимового асортименту - з 15 листопада по 15 березня;
- весняно-осіннього асортименту - з 15 березня по 15 травня та, з 15 вересня по 15 листопада;
- літнього асортименту - з 15 травня по 15 вересня.
Тобто, наприклад, якщо споживач придбав взуття літнього асортименту взимку з гарантійним строком 30 днів, то цей гарантійний строк буде відраховуватися з 15 травня.
Стосовно продукції, на яку гарантійні строки або строк придатності не встановлено, споживач має право пред'явити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки було виявлено протягом двох років, а стосовно об'єкта будівництва - не пізніше десяти років з дня передачі їх споживачеві.
Згідно ч.11 ст.8 Закону всі вимоги споживача розглядаються лише після пред'явлення розрахункового документа (засвідчує факт продажу і дату продажу, видається при покупці), а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого його замінює, з відміткою про дату продажу.
Іншими словами, для полагодження, обміну або повернення товару можна лише в межах гарантійного терміну при наявності товарного або касового чека, заповненого паспорта на товар або гарантійного талона.
Важливо мати на увазі, що вимоги споживача не будуть задоволені, якщо продавець, виробник (сервісний центр) доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання.
Виходячи з цієї норми, мабуть, безглуздо йти за справедливістю з раптово «заглючившим» мобільним телефоном, якщо на його корпусі є зколи або вм'ятини після падіння, які (можете не сумніватися) будуть оцінені в сервісному центрі як «порушення споживачем правил користування).
Згідно з ч.1 ст.8 Закону у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач має право вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
Закон встановлює, що споживач має право пред'явити одну з цих вимог, а в разі його невиконання - заявити іншу вимогу.
А тому, коли споживач приходить до магазину з претензією на поламаний, наприклад, холодильник, магазин, як правило, переадресує його в сервісний центр фірми для «безоплатного усунення недоліків».
Але от якщо протягом гарантійного терміну були виявлені істотні недоліки або фальсифікація товару, то в цьому випадку вибирає вже споживач:
1) розірвати договір і повернути сплачені за нього гроші;
2) замінити товар на такий самий або на аналогічний, з числа наявних.
При цьому у виникненні суттєвих недоліків повинен бути винен виробник (продавець, виконавець), а для їх підтвердження, швидше за все, доведеться провести експертизу.
Таким чином, обміняти або повернути товар можна лише у випадку, якщо недолік виявився істотним.
Істотний недолік - недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:
а) він взагалі не може бути усунутий;
б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;
в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.
Виходячи з цього, обмін або повернення товару можна вимагати лише у випадку, якщо поломка сталася не з вини споживача, її хоча б один раз намагалися усунути.
Продавець, виробник, сервісний центр зобов'язані прийняти товар неналежної якості і задовольнити вимоги споживача. При цьому доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п'ять кілограмів та їх повернення споживачеві здійснюється за рахунок продавця, виробника, сервісного центру.
Вимога про заміну бракованого товару має задовольнятися негайно, якщо товар є в наявності. При необхідності перевірки дефекту - протягом 14 днів або за домовленістю сторін. Якщо ж товару немає, то його заміну повинні призвести протягом двох місяців з моменту подання відповідної заяви.
Що стосується зміни цін на товар, то тут Законом встановлені такі правила. Якщо проводиться заміна товару на такий же, тільки справний, то перерахунок вартості не проводиться. У разі, якщо заміна проводиться на товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації), то за основу береться більш висока ціна. Тобто, якщо ціна зросла, то перерахунок здійснюється на момент обміну; якщо знизилася, - на момент покупки.
Аналогічно, якщо товар повертається і споживач забирає гроші. При розірванні договору розрахунки із споживачем проводяться: у разі підвищення ціни на товар - виходячи з вартості на час пред'явлення вимоги про повернення грошей; у разі зниження - виходячи з ціни на момент покупки. При цьому сплачені за товар гроші повинні бути повернуті в день розірвання договору або за домовленістю в інший термін, проте не пізніше, ніж протягом семи днів.
Гарантійний ремонт також має деякі процедурні особливості, про які не всі знають. Так, усунути недоліки товару зобов'язані протягом 14 днів з дати пред'явлення вимоги (або за згодою сторін в інший строк).
Для деяких товарів, в тому числі, для мобільних телефонів, холодильників, комп'ютерів, Кабінет Міністрів України зобов'язує продавця і виробника створювати так званий обмінний фонд товарів, з якого за письмовою вимогою споживача йому надається (з доставкою!) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації). За кожний день затримки виконання цієї вимоги та за кожний наступний після чотирнадцятого день споживачеві виплачується неустойка в розмірі 1 % від вартості товару.
До речі, багато хто чомусь плутає гарантійний термін, протягом якого можна полагодити, обміняти або повернути неякісний товар, з 14-денним терміном після покупки товару. В останньому випадку можна повернути в магазин товар належної якості.
Якщо у Вас виникли питання щодо придбання неякісних товарів пропонуємо звернутися до відділу споживчого ринку та захисту прав споживачів департаменту муніципальних послуг та регуляторної політики Кам’янської міської ради за адресою: просп. Василя Стуса, 10/12,
у м. Кам’янському.