Звіт про періодичне відстеження результативності регуляторного акта - рішення Кам’янської міської ради від 28.10.2011 №242-14/VI
«Про впорядкування торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пивом на території м.Кам’янське» (зі змінами)
1. Вид та назва регуляторного акта, результативність якого відстежується.
Рішення Кам’янської міської ради від 28.10.2011 №242-14/VI «Про впорядкування торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пивом на території м.Кам’янське» (зі змінами).
2. Назва виконавця заходів з відстеження.
Департамент муніципальних послуг та регуляторної політики Кам’янської міської ради (далі – департамент).
3. Цілі прийняття регуляторного акта.
Проблема, яку планувалось розв’язати з прийняттям даного рішення полягала в посиленні заходів щодо протидії продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років, активізації профілактичних, просвітницьких заходів, спрямованих на попередження вживання алкогольних напоїв, тютюнових виробів серед дітей та молоді; формування в суспільстві здорового способу життя, реалізації законних прав та державних гарантій громадян на захист фізичного і психічного здоров’я дітей, їх захист від негативного впливу алкогольної і тютюнової продукції.
Метою цього регуляторного акта є врегулювання питання щодо впорядкування торгівлі алкогольними, слабоалкогольними напоями та пивом на території міста, а також обмеження продажу та споживання алкогольної та тютюнової продукції в місцях проведення загальноміських заходів.
4. Строк виконання заходів з відстеження – 01.08.2024 – 15.08.2024.
5. Тип відстеження – періодичне відстеження.
6. Методи одержання результатів відстеження.
Відстеження результативності дії регуляторного акта здійснювалося на підставі інформації, наданої Кам’янським районним управлінням поліції ГУ Національної поліції
в Дніпропетровській області щодо кількості виявлених фактів порушень та складених протоколів за ст.156 (Порушення торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пивом) та за ч.2 ст.156 (Реалізація алкогольних напоїв неповнолітнім) КУпАП.
Використання територіальною громадою міста законних прав та державних гарантій щодо захисту фізичного і психічного здоров’я дітей, негативного впливу на них алкоголю чи тютюну, недопущення фактів вживання такої продукції неповнолітніми та формування в суспільстві здорового способу життя.
7. Дані та припущення, на основі яких відстежувалась результативність, а також засоби їх одержання.
Відстеження проведено у період дії регуляторного акта на основі інформації наданої адміністративною комісією при виконавчому комітетові Кам’янської міської ради та Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питання інформування про факти порушення в об’єктах торгівлі вимог Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (зі змінами), в частині продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років та інформації Кам’янського районного управління поліції ГУ Національної поліції в Дніпропетровській області з питання виявлення фактів продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років.
Крім того, до уваги було взято факти, викладені у зверненнях мешканців міста з питання реалізації алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пива підліткам, а також кількість виявлених фактів незаконної торгівлі підакцизних товарів відповідно до ст.156 КУпАП.
8. Кількісні та якісні значення показників результативності дії регуляторного акта.
Станом на 01.08.2024 року у місті нараховується біля 265 об’єктів торгівлі та ресторанного господарства (у тому числі 76 тимчасових споруд), які розташовані поблизу земельних ділянок дошкільних, навчальних закладів, закладів охорони здоров’я, місць проведення спортивних змагань. З цього приводу до органів міської влади надходять звернення щодо порушення громадського порядку, зростання рівня злочинності, зокрема серед неповнолітніх.
Аналіз роботи щодо проведених заходів, які вживаються органами місцевого самоврядування, спільно з правоохоронними та контролюючими органами, з питання впорядкування торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пивом на території міста у період дії рішення Кам’янської міської ради «Про впорядкування торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пивом на території м.Кам’янське» (зі змінами) свідчить, що прийняття зазначеного регуляторного акта активізує контрольно-перевірочну роботу Кам’янського районного управління поліції ГУ Національної поліції в Дніпропетровській області (далі – поліція)
та ГУ ДПС у Дніпропетровській області (далі – податкова служба) з питання виявлення, попередження фактів продажу алкогольних напоїв, пива та тютюнових виробів особам віком до 18 років з вжиттям заходів відповідно до вимог чинного законодавства.
Крім того, з метою забезпечення ефективної реалізації державної політики у сфері законності та правопорядку, безпечної життєдіяльності громадян, протидії нелегальному обігу підакцизних товарів на території Кам’янської міської територіальної громади було прийнято розпорядження від 04.12.2023 №466-р «Про утворення робочої групи щодо боротьби із нелегальним обігом і роздрібною торгівлею підакцизними товарами на території Кам’янської міської територіальної громади» (зі змінами).
З початку 2024 року, за період дії розпорядження, робочою групою було проведено 9 рейдових заходів на території Заводського, Дніпровського та Південного районів Кам’янської міської територіальної громади. Під час проведення рейдових заходів спеціалістами податкової служби було проведено фактичні перевірки суб’єктів господарювання, за результатами яких були виявлені порушення, а саме: реалізація тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка, зберігання та реалізація алкогольних напоїв з ознаками фальсифікату, не надання документів у повному обсязі, що пов’язані з предметом перевірки.
Одночасно, з метою посилення заходів, спрямованих на підвищення ефективності боротьби з нелегальним ринком підакцизної продукції та ліквідації незаконної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, співробітниками поліції та працівниками податкової служби щодня проводяться перевірки об’єктів торгівлі на території Кам’янської міської територіальної громади.
№ з/п | Кількісні показники | 2021 | 2022 | 2023 | За 6 міс. 2024 |
1. | Кількість виявлених фактів незаконної торгівлі алкогольними напоями, пивом та тютюновими виробами Кам’янським РУП ГУ Національної поліції в Дніпропетровській області за ст.156 КУпАП. | 50 | 28 | 127 | 147 |
2. | Кількість фактів продажу алкогольних напоїв, пива та тютюнових виробів неповнолітнім Кам’янським РУП ГУ Національної поліції в Дніпропетровській області за ч.2 ст.156 КУпАП. | 11 | 6 | 22 | 18 |
3. | Сума накладених штрафних санкцій адміністративною комісією при виконавчому комітетові Кам’янської міської ради за ч.2 ст.156 КУпАП (тис.грн.) | 66,3 | 47,6 | 153,0 | 134,3 |
4. | Сума накладених фінансових санкцій на суб’єктів господарювання ГУ ДПС у Дніпропетровській області (тис.грн.) | 61,2 | 216,8 | 1146,6 | 11434,8 |
Як свідчать дані, які наведені в таблиці, зі збільшенням проведення контрольно-перевірочних заходів органами місцевого самоврядування, спільно з правоохоронними та контролюючими органами, в місті було виявлено значну кількість фактів незаконної торгівлі алкогольними напоями, пивом та тютюновими виробами (ст.156 КУпАП) та випадків продажу підакцизних товарів неповнолітнім (ч.2 ст.156 КУпАП).
Проте, у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, у 2022 році у місті спостерігалось зменшення проведення контрольно-перевірочних заходів органами місцевого самоврядування, спільно з правоохоронними та контролюючими органами.
Зазначені вище показники свідчать про те, що спеціалістами податкової служби та співробітниками поліції вживаються заходи щодо недопущення провадження господарської діяльності без одержання ліцензій на провадження певного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до чинного законодавства, нелегального обігу підакцизних товарів на території Кам’янської міської територіальної громади та продажу алкогольних напоїв, пива та тютюнових виробів неповнолітнім.
Матеріали щодо виявлених фактів з реалізації алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пива неповнолітнім висвітлюються у міських засобах масової інформації та офіційному сайті міської ради. Так, наприклад, в щотижневику «Перша соціальна газета Кам’янського «Любиме місто» було опубліковано статтю «Продаж неповнолітнім алкоголю є злочином!».
На офіційному сайті міської ради розміщено інформацію «Про недопущення незаконного обігу підакцизних товарів!».
9. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеню досягнення визначених цілей.
Проведений аналіз періодичного відстеження свідчить, що дія рішення міської ради «Про впорядкування торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пивом на території м.Кам’янське» (зі змінами) є одним із заходів місцевої влади щодо боротьби з нелегальним ринком підакцизної продукції, а також із вживанням алкогольних напоїв та тютюнових виробів, зокрема під час та на час проведення загальноміських заходів, відіграє значну роль, як у формуванні свідомості суб’єктів господарювання так і підростаючого покоління.
Висновок:
В цілому дія зазначеного регуляторного акта має певний ступінь досягнення визначених цілей, результати реалізації його положень мають позитивну динаміку в упорядкуванні торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пивом на території міста завдяки недопущенню продажу та споживанню алкогольних напоїв, пива та тютюнових виробів неповнолітніми.
За період дії регуляторного акта пропозиції та зауваження до зазначеного рішення міської ради від громадян, суб’єктів господарювання та їх об’єднань не надходили.
Оцінка ефективності зазначеного вище рішення міської ради в подальшому буде здійснюватиметься за допомогою проведення періодичного відстеження результативності зазначеного регуляторного акта відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Даний регуляторний акт потребує внесення змін, у зв’язку зі змінами у чинному законодавстві та змінами в організації структури виконавчих органів міської ради.
Міський голова Андрій БІЛОУСОВ