А+ Збільшити шрифт

А- Зменшити шрифт

Співпраця з викривачами корупції

опубліковано: 25 вересня 2018 оновлено: 05 вересня 2024

Міським головою видано розпорядження від 01.08.2024 № 235-р «Про організацію роботи із внесеними викривачами повідомленнями  про корупцію», яким визначено відділ запобігання корупції та взаємодії з правоохоронними органами міської ради уповноваженим структурним підрозділом по роботі з внесеними викривачами повідомленнями  у Кам’янській міській раді.

Викривач – фізична особа, яка за наявності переконання, що інформація є достовірною, повідомила про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» вчинених іншою особою, якщо така інформація стала їй відома у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходженням нею служби чи навчання або її участю у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання.

Викривач самостійно визначає, які канали використовувати для повідомлення, а саме: внутрішні, регулярні або зовнішні канали.

Внутрішні канали повідомлення – способи захищеного (у тому числі анонімного) повідомлення інформації викривачем керівнику
або уповноваженому підрозділу (особі) органу, юридичної особи, в яких викривач працює, проходить службу чи навчання або на замовлення яких виконує роботу, а так само до органу вищого рівня, уповноважена особа якого здійснює контроль за дотриманням антикорупційного законодавства на підвідомчих підприємствах, в установах та організаціях.

Зовнішні канали повідомлення – шляхи повідомлення інформації викривачем через фізичних чи юридичних осіб, у тому числі через медіа, журналістів, громадські об’єднання, професійні спілки тощо.

Регулярні канали повідомлення – способи захищеного (у тому числі анонімного) повідомлення інформації викривачем органам прокуратури, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро України, Державному бюро розслідувань, Національному агентству з питань запобігання корупції.

Подання повідомлень (у тому числі анонімних) через внутрішні канали повідомлення здійснюється через відкритий для цілодобового доступу Єдиний портал повідомлень викривачів та спеціальні телефонні лінії. При використанні особами будь-яких інших способів здійснення повідомлення про корупцію (направлення повідомлення, у тому числі анонімного, у паперовій або електронній формі чи здійснення повідомлення на особистому прийомі, через спеціальну телефонну лінію тощо) їм гарантуються дотримання умов конфіденційності та анонімності, а також внесення цієї інформації до Порталу не пізніше наступного робочого для з моменту її отримання.

Повідомлення може здійснюватися викривачем через Портал шляхом заповнення форми/обрання полів із обов’язковим зазначенням:

відомостей про себе (крім анонімних повідомлень);

однієї із передбачених Законом обставин, у зв’язку з якою йому стала відома інформація про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону (трудова, професійна, господарська, громадська, наукова діяльність, проходження служби чи навчання або участь
у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання);

фактичних даних, що вказують на можливе вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень Закону, які можуть бути перевірені.

Викривач може здійснити анонімне повідомлення без зазначення відомостей про себе (відомостей, які можуть ідентифікувати особу викривача) через Портал шляхом часткового заповнення форми/обрання полів із обов’язковим зазначенням обставини та фактичних даних. За бажанням викривач, який здійснює анонімне повідомлення, може зазначити адресу електронної пошти, на яку він бажає отримати унікальний ідентифікатор повідомлення.

Повідомлення можуть надходити безпосередньо до уповноваженого підрозділу:

через електронну скриньку «Сповістити про прояви корупції» на офіційному вебсайті міської ради;

на особистому прийомі посадових осіб уповноваженого підрозділу за адресою: майдан П.Калнишевського, 2, к. 410, 414 (понеділок − четвер з 8-00 до 12-00 та з 12-45 до 17-00; п’ятниця з 8-00 до 12-00 та з  13-00 до 16-00);

за номером (0569)554029 (понеділок − четвер з 8-00 до 12.00 та з 12-45 до 17-00; п’ятниця з 8-00 до 12-00 та з 13-00 до 16-00);

на електронну адресу: [email protected].

 

Повідомлення можуть надходити іншими засобами:

з використанням засобів поштового зв’язку на адресу міської ради (майдан П.Калнишевського, 2 м.Кам’янське, 51931), на адресу громадської приймальні міської ради (просп.Тараса Шевченка, 14, м.Кам’янське, 51931), зробивши позначку такого змісту: «Про корупцію»;

під час особистого прийому громадян керівництвом міської ради (інформація про порядок запису на прийом та графік особистого прийому розміщується на офіційному вебсайті міської ради);

будь яким іншим зручним способом.

Повідомлення можуть надходити безпосередньо до відділу:

- через електронну скриньку «Сповістити про прояви корупції» на офіційному вебсайті міської ради;

 - на особистому прийомі працівників відділу за адресою: майдан П.Калнишевського, 2, к. 410, 414 (понеділок − четвер з 8-00 до 12-00 та  з 12-45 до 17-00; п’ятниця з 8-00 до 12-00 та з  13-00 до 16-00);

- за номером (0569)554029 (понеділок − четвер з 8-00 до 12.00 та з 12-45 до 17-00; п’ятниця з 8-00 до 12-00 та з 13-00 до 16-00);

- на електронну адресу [email protected].

Повідомлення можуть надходити іншими засобами:

- на електронну адресу відділу звернень громадян міської ради [email protected];

- з використанням засобів поштового зв’язку на адресу міської ради (майдан П.Калнишевського, 2 м.Кам’янське, 51931), на адресу громадської приймальні міської ради (просп.Тараса Шевченка,14, м.Кам’янське, 51931) зробивши позначку такого змісту: «Про корупцію»;

- під час особистого прийому громадян керівництвом (інформація про порядок запису на прийом та графік особистого прийому розміщується на офіційному вебсайті міської ради);

- будь яким іншим зручним способом.

 

Хто такий викривач?

Крім того, відповідно до внесених до Кодексу України про адміністративні правопорушення змін викривач є свідком у справах про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією (частина третя статті 272).

Разом з тим, згідно з внесеними до Кримінального процесуального кодексу України змінами викривач – фізична особа, яка за наявності переконання, що інформація є достовірною, звернулася із заявою або повідомленням про корупційне кримінальне правопорушення до органу досудового розслідування та є заявником (пункти 16-2 та 25 частини першої статті 3).

Права та гарантії захисту викривачів поширюються на близьких осіб викривача (частина третя статті 533 Закону України «Про запобігання корупції»).

Звертаємо увагу, що згідно з приміткою до статті 53 Закону України «Про запобігання корупції» близькими особами викривача є особи, зазначені в абзаці четвертому частини першої статті 1 Закону України «Про запобігання корупції».

Коли виникають права та гарантії захисту викривача?

Права викривача виникають з моменту повідомлення інформації про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції».

На який термін набувається статус викривача?

Законом України «Про запобігання корупції» не визначено термін, на який фізична особа набуває статус викривача.

Чи втрачає викривач право на передбачені Законом України «Про запобігання корупції» права та гарантії захисту у разі непідтвердження наведених у його повідомленні фактів?

Законом України «Про запобігання корупції» не визначено умовою, за якої фізична особа є викривачем, підтвердження викладеної у її повідомленні інформації про порушення вимог цього Закону іншою особою.

Таким чином, у разі не підтвердження наведених у повідомленні фактів викривач не втрачає права та гарантії захисту, передбачені Законом України «Про запобігання корупції».

За яких умов повідомлення підлягає розгляду?

Повідомлення підлягає розгляду за сукупності наступних умов:

містить інформацію про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»;

якщо наведена у повідомленні інформація стосується конкретної особи;

повідомлення містить фактичні дані, які можуть бути перевірені.

Строки розгляду повідомлення

Попередній розгляд повідомлення здійснюється у строк не більше ніж 10 робочих днів з дня внесення цієї інформації до порталу.

У разі якщо під час попереднього розгляду повідомлення встановлено, що воно не відповідає вимогам Закону України «Про запобігання корупції», його подальший розгляд здійснюється у порядку, визначеному для розгляду звернень громадян у терміни,  встановлені в Законі України «Про звернення громадян».

Дисциплінарне провадження за повідомленням проводиться у строк не більше 30 днів з дня завершення попереднього розгляду. Якщо в зазначений строк перевірити повідомлену інформацію неможливо, строк дисциплінарного провадження може бути продовжено до 45 днів. Повторне продовження строку внутрішньої перевірки не допускається.

Органи, до яких може звернутися викривач із повідомленням (заявою) про корупційні кримінальні правопорушення
Органами досудового розслідування згідно зі ст. 38 КПК України є органи, що здійснюють досудове слідство і дізнання.
Досудове слідство здійснюють:
1) слідчі підрозділи:
а) органів Національної поліції;
б) органів безпеки;
в) органів Державного бюро розслідувань;
2) підрозділи детективів, підрозділ внутрішнього контролю Національного антикорупційного бюро України;
3) підрозділи детективів органів Бюро економічної безпеки України.
Дізнання здійснюють підрозділи дізнання або уповноважені особи інших
підрозділів:
а) органів Національної поліції;
б) органів безпеки;
в) органів Бюро економічної безпеки України;
г) органів Державного бюро розслідувань;
ґ) Національного антикорупційного бюро України.
При поданні заяви (повідомлення) викривачу рекомендується враховувати підслідність відповідних органів досудового розслідування, передбачену ст. 216 КПК України. Таким чином, за загальним правилом викривач має право звернутися із заявою (повідомленням) саме до вказаних органів досудового розслідування. Однак згідно із ч. 1 ст. 532 Закону викривач самостійно визначає, які канали використовувати для повідомлення про можливі факти корупційних правопорушень або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону.

Органи, до яких може звернутися викривач із повідомленням (заявою) про правопорушення, пов’язані з корупцією
Якщо викривач виявив правопорушення, пов’язане з корупцією, то він може
звертатися із повідомленням до:
1. Національного агентства;
2. Органів Національної поліції;
3. Національного антикорупційного бюро України.
Так, відповідно до ст. 255 КУпАП у справах про адміністративні правопорушення, що визначені у ст.ст. 172-4 – 172-9 КУпАП, протоколи про адміністративне правопорушення мають право складати уповноважені на те посадові особи органів Національної поліції. Якщо зазначені правопорушення вчинені службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, то протоколи про адміністративне правопорушення мають право складати уповноважені на те
посадові особи Національного агентства. Посади, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, зазначені у примітці до ст. 56 Закону. Згідно зі ст. 216 КПК України досудове розслідування у кримінальних провадженнях за фактом вчинення правопорушень, передбачених ст.ст. 366-2, 366-3 КК України здійснюють слідчі органи Національної поліції, крім тих, які віднесені до підслідності Національного антикорупційного бюро України.

Органи, до яких може звернутись викривач із повідомленням (заявою) про порушення вимог Закону
З повідомленням про порушення вимог Закону викривач може звернутись до органу, в якому він працює, через доступні канали повідомлень або до Національного агентства.

Які викривачу отримати захист?

Викривач може звернутися за захистом:
  • до правоохоронних органів – за наявності загрози життю, житлу, здоров’ю та майну викривача, його близьких осіб;
  • до уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) з питань запобігання та виявлення корупції в установі/ юридичній особі – для захисту трудових прав, у т.ч. захисту від застосування негативних заходів впливу з боку керівника або роботодавця;
  • до Національного агентства з питань запобігання корупції – для забезпечення правового та іншого захисту, перевірки дотримання законодавства з питань захисту викривачів, захисту трудових прав, притягнення до відповідальності винних у порушенні прав викривачів;
  • до Центрів безоплатної правової допомоги – для отримання безоплатної правової допомоги;
  • до суду – для захисту своїх прав і свобод.

Які права має викривач?

  • бути повідомленим про свої права та обов’язки;
  • отримувати підтвердження прийняття та реєстрації повідомлення;
  • на безоплатну правову допомогу у зв’язку із захистом прав викривача;
  • на конфіденційність;
  • повідомляти про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» анонімно;
  • у разі загрози життю і здоров’ю на забезпечення безпеки щодо себе та близьких осіб, майна та житла або на відмову від таких заходів;
  • на відшкодування витрат у зв’язку із захистом прав викривачів, витрат на адвоката у зв’язку із захистом прав особи як викривача, витрат на судовий збір;
  • на винагороду у визначених законом випадках;
  • на отримання психологічної допомоги;
  • на звільнення від юридичної відповідальності у визначених законом випадках;
  • на отримання інформації про стан та результати розгляду, перевірки та/або розслідування за фактом повідомлення ним інформації.

Які гарантії захисту у разі загрози життю, здоров’ю та майну викривачів та близьких осіб?

За наявності загрози життю, житлу, здоров’ю та майну викривачів, їх близьких осіб у зв’язку із здійсненим повідомленням про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» правоохоронними органами до них можуть бути застосовані правові, організаційно-технічні та інші спрямовані на захист від протиправних посягань заходи, передбачені Законом України «Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві».

Які гарантії захисту трудових прав викривача?

Викривачу(а) та його близьким особам у зв’язку з повідомленням про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» не може бути:

відмовлено у прийнятті на роботу;

звільнено чи примушено до звільнення;

притягнуто до дисциплінарної відповідальності;

піддано з боку керівника або роботодавця іншим негативним заходам впливу (переведення, атестація, зміна умов праці, відмова у призначенні на вищу посаду, зменшення заробітної плати тощо) або загрозі таких заходів впливу;

відмовлено в укладенні чи продовженні договору, трудового договору (контракту).

 У разі відсторонення викривача від виконання трудових обов’язків не з його вини оплата праці на період відсторонення здійснюється в розмірі середньої заробітної плати працівника за останній рік.

Викривач, його близькі особи, звільнені з роботи у зв’язку з повідомленням підлягають негайному поновленню на попередній роботі (посаді), а також їм виплачується середній заробіток за час вимушеного прогулу, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення викривача, його близької особи на роботі (посаді) розглядається більше одного року не з їхньої вини, їм виплачується середній заробіток за весь час вимушеного прогулу.

Для захисту прав та представництва своїх інтересів викривач має право:

користуватися всіма видами правової допомоги, передбаченої Законом України «Про безоплатну правову допомогу»;

залучити адвоката самостійно та отримати відшкодування витрат на адвоката та на судовий збір у зв’язку із захистом прав особи як викривача;

на представництво Національним агентством його інтересів в суді.

Які умови отримання винагороди викривачем?

Право на винагороду має викривач, який повідомив про корупційний злочин, грошовий розмір предмета якого або завдані державі збитки від якого у 5000 і більше разів перевищують розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом на час вчинення злочину.

Розмір винагороди становить 10 відсотків від грошового розміру предмета корупційного злочину або розміру завданих державі збитків від злочину після ухвалення обвинувального вироку суду. Розмір винагороди не може перевищувати 3000 мінімальних заробітних плат, установлених на час вчинення злочину.

В кожному випадку суд встановлює конкретний розмір винагороди, що підлягає виплаті, з урахуванням критеріїв персональності та важливості інформації.

У разі відсутності хоча б одного із критеріїв суд прийматиме рішення про відмову у виплаті винагороди.

Винагорода виплачується викривачу за рахунок Державного бюджету України органами державного казначейства.

Права та гарантії захисту викривачів відповідно до Закону України “Про запобігання корупції”

Роз’яснення Національного агентства з питань запобігання корупції від 12.06.2023 № 2 «Щодо правового статусу викривача»

Роз’яснення Національного агентства з питань запобігання корупції від 09.07.2020 № 6 «Щодо надання викривачам безоплатної вторинної правової допомоги»

Роз'яснення Національного агенства з питань запобігання корупції від 24.02.2021 №3 "Щодо механізму заохочення та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції"

Роз'яснення Національного агенства з питань запобігання корупції від 18.06.2021 №6 "Щодо забезпечення права викривача на отримання інформації"

Роз'яснення Національного агенства з питань запобігання корупції від 24.02.2021 №4 "Щодо забезпечення права викривача на конфеденційність та анонімність"


Розпорядження міського голови від 14.06.2021 №255-р "Про затвердження Положення про впровадження механізму заохочень та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції"

Розпорядження міського голови від 01.08.2024 №235-р "Про організацію роботи із внесеними викривачами повідомленнями"


Пам'ятка НАЗК куди повідомити про корупцію

Пам'ятка щодо порядку отримання викривачем безоплатної вторинної правової допомоги

Пам'ятка щодо етичної поведінки

Пам'ятка щодо каналів повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»

Пам'ятка щодо правового статусу, прав та гарантій захисту викривача

Пам'ятка щодо розгляду повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»

Пам'ятка шодо підслідності корупційних кримінальних правопорушень, визначена у ст.216 Кримінального процесуального кодексу України

Пам'ятка щодо корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції"

 

Рекомендації, які має врахувати викривач


Посилання на розділ сайту НАЗК, де розміщується інформація для викривачів

Посилання на сторінку Кам'янського місцевого центру з надання БВПД

(Інформація підготовлена з використанням сайту Національне агенство з питань запобігання корупції https://nazk.gov.ua/uk/departament-organizatsiyi-roboty-iz-zapobigannya-ta-vyyavlennya-koruptsiyi/metodychni-rekomendatsiyi/)

 









8.  Розпорядження від 01.08.2024 №235-р