Звіт про хід і результати виконання у 2022 році Програми партиципаторного бюджетування (бюджету участі) Кам’янської міської територіальної громади на 2022–2026 роки
1. Загальний огляд процесу бюджету участі
у Кам’янській міській територіальній громаді
З метою сприяння розвитку демократичного суспільства шляхом популяризації застосування інструментів громадської ініціативи, налагодження дієвого діалогу між владою і громадою, збільшення залученості мешканців до процесу прийняття рішень щодо місцевого розвитку, створення дієвого механізму навчання дітей та молоді громадській активності та встановленню їх сталих зв’язків з територіальною громадою, а також забезпечення безперервності перебігу процесу партиципаторного бюджетування (бюджету участі) Кам’янської міської територіальної громади, міською радою прийнято рішення від 22.12.2021 №392-14/VІІІ "Про партиципаторне бюджетування (бюджет участі) Кам’янської міської територіальної громади на 2022–2026 роки" (далі – Рішення).
Положення про партиципаторне бюджетування (бюджет участі) Кам’янської міської територіальної громади, затверджене Рішенням (далі – Положення), визначає основні вимоги до організації такого процесу та його провадження.
Також Рішенням затверджено Програму партиципаторного бюджетування (бюджету участі) Кам’янської міської територіальної громади на 2022–2026 роки (далі – Програма).
Дорадчим органом, який на засадах колегіальності та неупередженості координує провадження процесу, є Координаційна рада з питань партиципаторного бюджетування (бюджету участі). Її склад формується з числа посадових осіб виконавчих органів Кам’янської міської ради, депутатів Кам’янської міської ради, членів громадських організацій та органів самоорганізації населення міста. Кількісний та персональний склад Координаційної ради затверджується розпорядженням міського голови.
Відповідно до Положення, процес бюджету участі складається з таких етапів: інформаційно-промоційна кампанія, подача проєктів, перевірка проєктів, проведення Конкурсу (голосування) та реалізації проєктів-переможців. Партиципаторне бюджетування (бюджет участі) Кам’янської міської територіальної громади реалізується за допомогою таких інструментів партисипації:
"Бюджет участі. МІСТО" (конкурс громадських проєктів);
"Бюджет участі. ДІТИ" (окремі конкурси шкільних проєктів).
2. Інструмент партисипації "Бюджет участі. МІСТО"
Інструмент партисипації "Бюджет участі. МІСТО" (далі – "Бюджет участі. МІСТО") є частиною загального процесу партиципаторного бюджетування (бюджету участі) Кам’янської міської територіальної громади, яка за сутністю є механізмом взаємодії Кам’янської міської ради та її виконавчих органів з громадськістю, що передбачає всебічне залучення до процесу місцевого розвитку мешканців Кам’янської міської територіальної громади, з метою їх участі у бюджетному процесі шляхом подання громадських проєктів, голосування під час відповідного щорічного конкурсу, здійснення контролю за реалізацією громадських проєктів-переможців та вільного отримання інформації щодо використання бюджетних коштів; спосіб визначення видатків частини бюджету Кам’янської міської територіальної громади за допомогою прямого волевиявлення мешканців.
У 2022 році для фінансування інструменту партисипації "Бюджет участі. МІСТО" з бюджету міської територіальної громади було заплановано виділення 4 млн.грн – по 1 млн.грн на кожну з 4-х категорій.
Перший етап циклу "Бюджет участі. МІСТО", а саме прийом громадських проєктів було повністю завершено. Він тривав 8 тижнів та завершився 23.01.2022. За цей час мешканцями було подано 64 громадських проєкти, які розподілились за категоріями наступним чином:
"Інфраструктура" – 13 проєктів;
"Фізична культура та спорт" – 11 проєктів;
"Екологія, ІТ та культура" – 13 проєктів;
"Просвіта, охорона здоров`я" – 27 проєктів.
Цикл бюджету участі 2022 року має низку відмінностей від циклів попередніх років. Відбувся повний перехід інструменту в електронну площину, усі громадські проєкти подано в електронному вигляді. Перехід пройшов без нарікань від авторів та громадськості.
Конкуренція у категоріях "Інфраструктура" і "Фізична культура та спорт" лишилась приблизно на рівні з циклом 2021 року. При цьому суттєво знизилась кількість поданих проєктів у категорії "Екологія, ІТ та культура", а поданих від комунальних закладів та установ – зросла.
Частка "м`яких" проєктів, які передбачають проведення заходів, фестивалів, екскурсій, змагань та екологічних акцій лишилась на рівні 2021 року та становить 12 проєктів.
Серед нетипових проєктів:
екологічні:
вакцинація каштанів у центральному міському парку (лікування від мінуючої молі, яка призводить до загибелі дерев);
зариблення лівобережного дренажного каналу;
очищення водойми на БАМі;
навчальні:
"АйТІшка" – літній ІТ табір неповного дня для дітей у бібліотеці (навчання під час літніх канікул основам інформатики, комп`ютерним технологіям із врученням сертифікатів по завершенню);
курси з комп`ютерної грамотності для дітей та дорослих з інвалідністю, а також для дітей з особливостями навчання на базі НВК "Гармонія";
культурні:
спектакль "Полліанна", що передбачає безкоштовний показ спільної постановки театру ім. Лесі Українки та Театру дітей для учнів у кількості 3000 осіб;
"Екскурсійний автобус" (80 безкоштовних автобусних екскурсій для школярів визначними місцями рідного міста та впровадження циклу "Музейна педагогіка" на базі музею історії міста Кам’янське);
фестивалі:
"Социк City Fest" (майстер класи, квести, польова кухня, анімаційна програма, кулінарні змагання на найсмачніші вареники);
"Фестиваль вуличних видів спорту" (захід з декількома локаціями у центральному парку міста: скейтбординг, кікскутеринг, ВМХ, роллерблейдинг, брейкінг, паркур, воркаут, стріт-бол, хіп-хоп, діджеїнг);
"Молодіжний фестиваль "Forever Young" (локації: "Змагання з вуличних видів спорту", "Зона народного промислу та майстер класів", "Вечір українського сучасного кіно під відкритим небом", "Dance зона", "Холі Фестиваль", "Спортивний квест", "Локація Школа лідерства", "Семінари та воркшопи під відкритим небом", "Концерт молодих талантів "Young Talents", "Kids локація", "Фестиваль молодих фотографів", "Night party");
нетипові інфраструктурні:
облаштування пішохідних переходів біля шкіл лівобережжя (встановлення попереджувальних дорожніх знаків "Обережно, діти", лежачих поліцейських, освітлення);
облаштування безкоштовної громадської вбиральні у парку Соцміста.
Лишаються актуальними вуличні тренажери, зони-барбекю, спортивні поля, паркові зони та майданчики.
Після завершення етапу прийому громадських проєктів було проведено їх попередню перевірку, яка полягає у перевірці дотримання автором ключових принципів та правил "Бюджет участі. МІСТО", аналізі проєктів на відповідність встановленим вимогам, а також дотримання повноти та правильності заповнення встановлених форм. За її результатами департаментом економічного розвитку міської ради було відхилено 13 проєктів.
Причинами відхилення проєктів стали порушення їх авторами ключових принципів та правил "Бюджет участі. МІСТО", невідповідність встановленим вимогам, а також не дотримання повноти та правильності заповнення встановлених форм, а саме:
реалізація проєктів передбачає використання об’єктів містобудування, які не належать до комунальної власності Кам’янської міської територіальної громади;
реалізація проєктів передбачає виключно або переважно (більше 50% кошторису) ремонтні роботи приміщення;
продукт проєкту не є загальнодоступним та направлений на задоволення потреб обмеженої групи осіб (розташований на території початкової школи, дошкільного закладу за парканом; направлений переважно на педагогічний склад навчального закладу чи спортсменів ДЮСШ та учнів школи; передбачає виключно облаштування кабінету фізики або спортивного залу тощо);
проєктом передбачено поліпшення матеріально-технічного стану комунального закладу освіти, культури або комунального медичного закладу без створення додаткового громадського простору;
відсутні особисті підписи мешканців, які підтримують проєкт.
Третій етап циклу "Бюджет участі. МІСТО", а саме експертизу громадських проєктів, було проведено відповідними виконавчими органами міської ради, до повноважень яких належить реалізація цих проєктів. Експертиза полягає у перевірці громадських проєктів з метою оцінки на предмет відповідності законодавству та проведенні аналізу можливості їх виконання.
Експертиза громадських проєктів була виконана наступними виконавчими органами міської ради: департамент з гуманітарних питань міської ради (19 проєктів), департамент житлово-комунального господарства та будівництва міської ради (19 проєктів), департамент екології та природних ресурсів міської ради (5 проєктів), управління транспортної інфраструктури та зв`язку міської ради (1 проєкт), управління охорони здоров’я міської ради (2 проєкта), відділ запобігання корупції та взаємодії з правоохоронними органами міської ради (1 проєкт), управління молоді та спорту міської ради (3 проєкта), відділ комунікацій міської ради (1 проєкт).
За результатами експертизи відхилено 6 проєктів. Основною причиною відхилення було те, що проєкти передбачали регулярні витрати для забезпечення їх життєспроможності, утримання та обслуговування, без здійснення яких користування продуктами проєктів унеможливлюється. Один проєкт відхилено у зв’язку з тим, що його реалізація не є доцільною в період проведення робіт по робочому проєкту, передбаченому цільовою програмою Кам’янської міської територіальної громади.
До Конкурсу 2022 року допущено 45 громадських проєктів, у тому числі за категоріями:
"Інфраструктура" – 9 проєктів;
"Фізична культура та спорт" – 8 проєктів;
"Екологія, ІТ та культура" – 11 проєктів;
"Просвіта, охорона здоров`я" – 17 проєктів.
Конкурс громадських проєктів мав розпочатись з 28.02.2022 та тривати два тижні. Проте, у зв’язку з повномасштабним вторгненням країни-агересора на територію України Конкурс громадських проєктів не відбувся і процес "Бюджет участі. МІСТО" було тимчасово призупинено.
Надалі його запровадженню завадили обмеження, встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 №590 "Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану", які унеможливлюють реалізацію більшості громадських проєктів.
3. Інструмент партисипації "Бюджет участі. ДІТИ"
Інструмент партисипації "Бюджет участі. ДІТИ" представляє собою частину загальноміського процесу партиципаторного бюджетування (бюджету участі), який ґрунтується на визнанні потенціалу та ролі впливу дітей та підлітків на подальший сталий розвиток територіальної громади. Цей інструмент реалізується за умови обов’язкового дотримання встановлених основоположних принципів, правил та механізму реалізації, і є інструментом громадської ініціативи, що дозволяє залучати до процесу прийняття рішень дітей та підлітків, спонукати їх до активної громадської участі та сприяти встановленню сталих соціальних зв’язків із територіальною громадою.
Такий інструмент запроваджений з 2022 року на базі 40 комунальних закладів загальної середньої освіти Кам’янської міської ради, як наслідок попередньої успішної реалізації подібного пілотного проєкту.
На впровадження інструменту партисипації "Бюджет участі. ДІТИ" у 2022 році з бюджету міської територіальної громади заплановано фінансування у розмірі 2,4 млн.грн, що становить 60 тис.грн для реалізації шкільних проєктів кожної із 40 шкіл.
З січня по лютий 2022 року здійснювались підготовчі роботи до повного втілення інструменту: розроблено механізм взаємодії між закладами освіти, департаментом з гуманітарних питань міської ради та департаментом економічного розвитку міської ради, навчальним закладам надано необхідні інформаційні матеріали (маршрутні карти, буклети, збірки ідей для шкільних проєктів), створено канал комунікації та обміну інформацією з уповноваженими представниками шкіл. Також було підготовлено ознайомчий анімаційний відеоролик "Світ партисипації".
Зокрема, наприкінці лютого мали відбутися спільні навчальні заходи у форматі онлайн для учнів та вчителів, у тому числі тренінги, заплановані в межах впровадження проєкту Ради Європи "Зміцнення громадської участі у демократичному процесі прийняття рішень в Україні" та Меморандуму про співпрацю між Кам`янською міською радою та Офісом Ради Європи в Україні. На таких тренінгах учні мали пройти навчання з підготовки шкільних громадських проєктів, а представники адміністрації навчальних закладів та вчителі – працювати над механізмом реалізації "Бюджет участі. ДІТИ".
Початок шкільних конкурсів у 40 закладах освіти було заплановано на 21.03.2022.
Однак 24.02.2022 запровадження інструменту тимчасово призупинено.
4. Інформаційно-промоційна кампанія партиципаторного бюджетування
Основною метою проведення інформаційно-промоційної кампанії є популяризація застосування механізмів бюджету участі, спонукання до спільних дискусій мешканців міста щодо пріоритетів розвитку місцевої громади, що у подальшому втілюються у конкретні громадські проєкти.
У 2022 році на популяризацію та супровід інструментів "Бюджет участі. МІСТО" та "Бюджет участі. ДІТИ" з бюджету Кам`янської міської територіальної громади було заплановано фінансування у розмірі 600 тис.грн.
Також з метою інформування громадськості здійснювалось інформаційне наповнення розділів "Бюджет участі. МІСТО" та "Бюджет участі. ДІТИ", акаунтів у соціальних мережах Facebook та Instagram. Також здійснювалась розсилка повідомлень на електронні скриньки за сформованою e-mail базою учасників з агітацією та актуальною інформацією, велася робота зі ЗМІ (друкованими та електронними) тощо.
5. Заключна частина
У зв'язку із фінансовими обмеженнями, обумовленими введенням воєнного стану на території країни, департаментом економічного розвитку міської ради опрацьовується можливість відновлення роботи інструментів "Бюджет участі. МІСТО" та "Бюджет участі. ДІТИ" із урахуванням вимог Постанови КМУ від 09.06.2021 №590 "Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану".
Наступний звіт про хід виконання і результати Програми партиципаторного бюджетування (бюджету участі) Кам’янської міської територіальної громади на 2022–2026 роки буде надано до 28.02.2024.
