Чи зобов`язані споживачі (покупці) здавати речі при вході у супермаркет
Чи зобов’язані споживачі (покупці) здавати речі при вході у супермаркет?
Відділ споживчого ринку та захисту прав споживачів департаменту муніципальних послуг регуляторної політики Кам’янської міської ради інформує, що відповідно до п.21 постанови Кабінету Міністрів України від 15.05.2006 №833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів» (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 29.06.2011 № 706) суб'єкт господарювання зобов'язаний:
- забезпечити доступ споживачів до торговельних об'єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, реалізація яких здійснюється у таких торговельних об'єктах;
- створити умови для збереження речей споживачів, у разі, коли вхід до торговельного об'єкта з товарами, які реалізуються в таких закладах, заборонено.
Не пускають із сумкою – знайте свої права! Ви маєте право зажадати «Книгу відгуків та пропозицій» і залишити в ній відповідний запис із вказівкою про порушення прав споживачів.
Звертаємо увагу, у деяких супермаркетах є написи про те, що споживач має покласти речі у камеру схову, адміністрація не несе відповідальності за збереження речей. Як це розуміти? На які закони спираються магазини?
Цим написом, про відсутність гарантій збереження, магазин вводить Вас в оману.
Якщо ж Ви поклали речі у камеру схову магазину, адміністрація супермаркету несе повну відповідальність за схоронність Ваших речей, навіть незважаючи на наявність оголошення про зворотне. Адміністрація бере на себе обов'язок по збереженню зданих покупцями речей на зберігання. Це підтверджується видачею покупцеві номерного жетона, іншого знака, що засвідчує прийняття речі на зберігання (у відповідності до ст. 937 Цивільного кодексу України). Фактично Ви укладаєте з адміністрацією супермаркету договір про зберігання речей.
Відповідальність магазину (зберігача) у випадку втрати або ушкодження речі споживача (поклажодавця) передбачена статтями 950, 951 Цивільного кодексу України.
Відповідно до статті 951 збитки, завдані поклажодавцеві втратою (нестачею) або пошкодженням речі, відшкодовуються зберігачем:
- у разі втрати (нестачі) речі – у розмірі її вартості;
- у разі пошкодження речі – у розмірі суми, на яку знизилася її вартість.
Якщо внаслідок пошкодження речі її якість змінилася настільки, що вона не може бути використана за первісним призначенням, поклажодавець має право відмовитися від цієї речі і вимагати від зберігача відшкодування її вартості.
Якщо адміністрація супермаркету, у випадку ушкодження речей у камері схову відмовиться добровільно відшкодувати заподіяні збитки в повному розмірі, Ви маєте право звернутися з відповідним позовом до суду.
Як свідчить практика, при судовому розгляді спорів, що виникають між покупцями (споживачами) і суб’єктами, які здійснюють торгівельну діяльність, з приводу здачі й зберігання речей у магазинах та відшкодування збитків, завданих неналежним зберіганням таких речей, судами застосовуються норми, що регулюють договори зберігання.
За умовами договору зберігання, відповідно до ст.942 ЦК України зберігач зобов’язаний вживати усіх заходів для забезпечення схоронності речі. Якщо зберігання здійснюється безоплатно, зберігач зобов’язаний піклуватися про річ, як про свою власну.
Однак, попереджаємо, труднощі при захисті своїх прав виникають передусім при доведенні в суді обставин, на які посилається особа, майно якої пошкоджене або втрачене. Так, при здаванні сумок або інших речей на зберігання, ніде жодним чином не фіксується, що саме здається (наприклад, у сумці є мобільний телефон), опис переданих речей не робиться, оскільки таке законодавством не передбачено. Також важко назвати «вжиттям усіх заходів для забезпечення схоронності речі» зберігання речей у шафах або комірках, у кращому випадку – під ключ тощо.
Отже, якщо Ви не впевнені в тому, що Ваші речі зберігатимуться належним чином, Ви маєте право відмовитися від зберігання Ваших речей в комірках схову магазина і пересуватися приміщенням супермаркету (магазину) зі своїми речами, сумками тощо. Але, зауважимо, у Вашій сумці не повинні бути товари, які реалізуються у даному магазині.
Хто має право перевіряти речі?
Працівники магазинів не можуть примусити при вході в торговельний зал пред’явити придбані в інших місцях товари, а при виході - перевіряти правильність чека й оглядати речі покупця.
При виході з торговельного залу охоронець може попросити показати сумку. Причому сам він робити огляд не має права. Робити огляд може тільки співробітник поліції й лише в тому випадку, якщо покупець підозрюється в крадіжці товару.