Права споживача при придбанні товару

опубліковано: 08 лютого 2019 оновлено: 08 лютого 2019

Права споживачів при придбанні товарів

      Час від часу ми купуємо непродовольчі товари для своїх потреб. Але іноді трапляється, що після придбання товарів (складно-побутова техніка, мобільні телефони, меблі та інші) у товарах проявляються недоліки. Що робити споживачу, якщо протягом гарантійного терміну в товарі проявився дефект?

       Ця ситуація законодавчо урегульована ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів», де описано права споживача в цьому випадку.

       У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

             - пропорційного зменшення ціни;

             - безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

             - відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

      У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
      - розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
    - вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

      Істотний недолік - недолік, який робить неможливим
чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:
        а) він взагалі не може бути усунутий;
       б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;
       в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.

     В першу чергу споживачу необхідно звернутись до продавця з вимогою про усунення вказаного недоліку та викласти своє звернення письмово. У зверненні слід зазначити: дату купівлі товару, наявність розрахункового документу, що підтверджує факт купівлі-продажу, описати дефект,
що проявився і викласти свою вимогу.

   У заяві повинно бути зазначено: прізвище, ім’я по батькові споживача, місце проживання, контактний телефон, викладено суть звернення. Заява повинна бути підписана заявником та поставлена дата звернення. Письмові заяви споживачів розглядається після пред’явлення ними документів, які підтверджують факт купівлі товару або надання послуги.
    Заява складається у двох примірниках, один залишається у продавця, другий - у покупця. На другому примірнику заяви робиться відмітка продавцем або керівником магазину про дату отримання та ставиться П.І.Б., підпис уповноваженої особи.
Заява суб’єктом підприємницької діяльності повинна бути розглянута у встановлений законодавством термін (згідно ст. 20 Закону України «Про звернення громадян» звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання), та надана споживачу мотивована відповідь по суті вирішення звернення.

     Якщо товар, до якого виникла претензія по якості, входить до переліку товарів, з яких повинен утворюватись обмінний фонд у продавця, то споживач може написати заяву про видачу аналогічного товару з обмінного фонду на час проведення ремонту цього товару.

   Якщо споживач надає продавцю товар для ремонту, або проведення експертизи, магазин повинен видати йому документ, про те, що товар був прийнятий, в якому вказано: ким прийнято товар, описаний його зовнішній вигляд, поставлено дату прийняття, і печатку магазину (за наявності).

    Якщо продавці відмовляються прийняти заяву, її необхідно відправити поштою рекомендованим листом з повідомленням з описом того, що вкладено
в поштовий конверт або вручити заяву - при свідках.

     Згідно п. 6 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»
за наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості - протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін.
  Тобто, у разі коли під час гарантійного строку необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець зобов’язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця. Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов’язаний відшкодувати продавцю витрати на проведення експертизи. Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.

    Якщо експертиза надає висновок, що дефект підлягає усуненню, то споживач за своїм вибором має право вимагати від продавця зменшення ціни на товар, безкоштовного ремонту або відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

    Якщо експертизою буде встановлено, що недолік в товарі не може бути усунутий, усунення цього недоліку потребує більше ніж 14 днів, або після усунення недоліку товар буде суттєво іншим, ніж передбачено супровідними документами, то споживач має право вимагати розірвання договору купівлі-продажу та повернення сплаченої за товар грошової суми, вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця.

    Також, доцільно відмітити, що згідно п. 3 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» вимоги щодо наявності дефекту в товарі можуть пред’являтись на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові, або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача. Споживач має право пред’явити одну з вимог, передбачених ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів», а в разі її невиконання заявити іншу вимогу. При цьому, доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п’ять кілограмів продавцю, виробнику та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника підприємства, що задовольняє вимоги споживача.

     Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не проводиться.

    Під час заміни товару з недоліками на такий же товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни проводиться виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості на час купівлі.

     При розірванні договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар проводяться виходячи з його вартості на час пред’явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості товару на час купівлі. Гроші, сплачені затовар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а вразі неможливості повернути гроші у день розірвання договору –
в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

    При пред’явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред’явлення або за згодою сторін в інший строк.

      На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається
(з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) зобов’язані створювати (мати) обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України.
   За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.

    При усуненні недоліків шляхом заміни комплектуючого виробу або складової частини товару, на які встановлено гарантійні строки, гарантійний строк на новий комплектуючий виріб і складову частину обчислюється починаючи від дня видачі споживачеві товару після ремонту.

   Вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

    Під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.

    Вимоги споживача, передбачені статтею 8 Закону «Про захист прав споживачів», не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання.

   У випадку відсутності письмових документів, при наявності свідків, споживачі мають право пред’явити претензію про відшкодування матеріальної та моральної шкоди до продавця в судовому порядку за місцем свого проживання або за місцезнаходженням відповідача. Споживачі при цьому звільняються від сплати державного мита за позовами, пов’язаними
з порушенням їх прав.

Відповідно до ст.9 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі мають право обміняти товар належної якості на аналогічний  у продавця, в якого він був придбаний, якщо він не задовольнив його за формою, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням. Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. 

    Обмін товару належної якості проводиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром. 

     Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем проводяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, або в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

    Спеціалістами відділу споживчого ринку та захисту прав споживачів департаменту муніципальних послуг та регуляторної політики Кам’янської міської ради протягом 2018 року було розглянуто та опрацьовано 641 звернення громадян міста, у тому числі 242 письмових. Звернення надходили з питань придбання товарів неналежної якості, скарг на якість вітчизняних та іноземних непродовольчих товарів, таких як складна побутова техніка, мобільні телефони та інші промислові товари, з питань несвоєчасного виконання замовлень по виготовленню металопластикових конструкцій тощо. Найбільша кількість звернень надходить з питань якості складної побутової техніки, мобільних телефонів та скарги щодо порушення громадського спокою громадян закладами торгівлі та ресторанного господарства тощо. Щодня у телефонному режимі отримують консультації з питань чинного законодавства про захист прав споживачів понад 10 осіб, 98% порушених питань вирішено позитивно на користь споживачів.

     Якщо у Вас виникли питання щодо придбання неякісних товарів пропонуємо звернутися до департаменту муніципальних послуг та регуляторної політики Кам’янської міської ради за адресою: просп. Василя Стуса, 10/12,
у м. Кам’янському.