Звіт про хід і результати виконання Програми партиципаторного бюджетування (бюджету участі) у місті Кам’янське на 2017–2021 роки

опубліковано: 15 листопада 2022 оновлено: 15 листопада 2022

(*скорочена редакція)

1. Загальний огляд процесу
впровадження бюджету участі у місті Кам’янське

З метою створення та підтримки повноцінного громадського простору, залучення мешканців до вирішення нагальних питань місцевого розвитку, впровадження партиципаторного бюджетування (бюджету участі) та застосування на практиці цього інструменту громадської ініціативи в межах міста Кам’янське, міською радою прийнято рішення від 17.11.2017 №880-20/VІІ «Про партиципаторне бюджетування (бюджет участі) у місті Кам’янське на 2017–2021 роки», зі змінами (далі – Рішення).

Положенням про партиципаторне бюджетування (бюджет участі) у місті Кам’янське, затвердженим Рішенням (далі – Положення), було визначено основоположні принципи та правила цього процесу. Дорадчим органом, який координує впровадження бюджету участі у місті є Координаційна рада, яка утворена розпорядженням міського голови від 15.12.2017 №456-р «Про утворення координаційної ради з питань впровадження партиципаторного бюджетування (бюджету участі)», зі змінами. До її складу входить 16 осіб, серед яких посадові особи виконавчих органів Кам’янської міської ради, представники громадських організацій, органів самоорганізації населення міста, депутати Кам’янської міської ради.

Також Рішенням затверджено Програму партиципаторного бюджетування (бюджету участі) у місті Кам’янське на 2017–2021 роки (далі – Програма).

Процес бюджету участі складається з таких етапів: інформаційно-промоційна кампанія, подача громадських проєктів, попередня перевірка та експертиза громадських проєктів, проведення Конкурсу (голосування) та реалізації громадських проєктів-переможців.

Безпосереднє впровадження бюджету участі в Кам’янському розпочалося з січня 2018 року. За час існування бюджету участі з 2018-2021 роки проведено 4 повних річних цикли, в межах яких було подано 437 громадські проєкти. За ці громадські проєкти кам’янчани віддали 86 846 голосів.

Провадження процесу бюджету участі в місті (зокрема подання громадських проєктів та голосування за них) здійснювалось із застосуванням комбінованої моделі, яка включала в себе електронні інструменти участі (онлайн) та офлайн-формат (на паперових носіях).

З метою забезпечення електронної частини процесу бюджету участі у місті використовувалась веб-платформа «Єдина платформа місцевої електронної демократії» - e-dem.ua. За допомогою цієї платформи здійснюється прийом громадських проєктів в електронному вигляді, їх опрацювання координаторами міста, проведення щорічного Конкурсу та підрахунок голосів, що формують рейтинг громадських проєктів-переможців.

Проєкти-переможці чотирьох циклів профінансовано на загальну суму 10 988 486,00 грн. З метою популяризації бюджету участі та інформування мешканців щодо результатів реалізації громадських проєктів-переможців було створено на картографічному веб-сервісі інтерактивну гугл карту реалізованих громадських проєктів.

2. Реалізація громадських проєктів-переможців
бюджету участі

Відповідно до Положення, виконавцями проєктів-переможців визначаються відповідні виконавчі органи міської ради – головні розпорядники бюджетних коштів, які відповідають за реалізацію проєктів протягом бюджетного року, дотримання строків реалізації, якість продукту проєктів, цільове використання бюджетних коштів та складають звіти про хід реалізації та результати реалізації громадських проєктів.

Процес реалізації громадських проєктів за рахунок коштів бюджету участі підлягає постійному моніторингу Координаційною радою, авторами проєктів та іншими мешканцями міста Кам’янське.

2.1. Громадські проєкти-переможці 2018 року

На Конкурс громадських проєктів у 2018 році мешканці міста подали 115 проєктів. Після проходження попередньої перевірки та аналізу можливості реалізації, які здійснювали Координаційна рада та виконавчі органи міської ради, до Конкурсу 2018 року було допущено 60 громадських проєктів. На Конкурсі кам’янчани шляхом особистого голосування віддали 3 861 голос за вподобані проєкти. За результатами голосування перемогу здобули 15 громадських проєктів, в межах виділеного фінансування на суму 2 444 356,00 грн.

Проєкти 2018 року

2.2. Громадські проєкти-переможці 2019 року

На Конкурс громадських проєктів у 2019 році мешканці міста подали 115 проєктів. Після проходження попередньої перевірки та аналізу можливості реалізації, які здійснювали Координаційна рада та виконавчі органи міської ради, до Конкурсу 2019 року було допущено 104 громадських проєктів.

На засіданні Координаційної ради (протокол від 20.05.2019 №4) було запропоновано застосування додаткового врівноваження за сферами «Комунальні заклади», «Інфраструктура», «Медицина» та «Спорт, культура та екологія». Проєкти-переможці визначались окремо за кожною із 4-х сфер пропорційно до кількості поданих у цій сфері громадських проєктів з урахуванням рейтингу (всього 104 проєкти, з них «комунальні заклади» – 24%, «інфраструктура» – 36%, «медицина» – 17%, «спорт, культура та екологія» – 23%). За результатами голосування перемогу здобули 14 громадських проєктів, в межах виділеного фінансування на окрему сферу.

Сума, що виділяється на окрему сферу, визначалась пропорційно до кількості поданих у кожній окремій галузі проєктів. На Конкурсі кам’янчани шляхом особистого голосування віддали 20 800 голосів за вподобані проєкти.

В сфері «Комунальні заклади» здобули перемогу 4 громадські проєкти. 

В сфері «Інфраструктура» здобули перемогу 4 громадські проєкти.

В сфері «Медицина» здобули перемогу 3 громадські проєкти.

В сфері «Спорт, культура та екологія» здобули перемогу 3 громадські проєкти.

Проєкти 2019 року

2.3. Громадські проєкти-переможці 2020 року

На Конкурс громадських проєктів у 2020 році мешканці міста подали 128 проєктів. Після проходження експертизи та аналізу можливості реалізації, які здійснювали Координаційна рада та виконавчі органи міської ради, до Конкурсу 2020 року було допущено 106 громадських проєктів. У 2020 році проєкти подавались за такими категоріями: «Комунальні підприємства, установи та організації», «Інфраструктура», «Соціальні та спортивні проєкти», «Екологія, ІТ та культура».

Найзапитуванішою стала категорія «Комунальні підприємства, установи та організації», у якій було представлено 47 громадських проєктів (44% від загальної кількості). За такі проєкти було віддано 17 826 голосів містян. Відповідно, категорії «Інфраструктура» – 23 проєкти та 7 170 голосів, «Соціальні та спортивні проєкти» – 23 проєкти та 5 396 голосів, «Екологія, ІТ та культура» – 13 проєктів та 5 028 голосів.

Загалом кам’янчани шляхом особистого голосування віддали за вподобані проєкти 35 420 голосів. За результатами голосування перемогу здобули 20 громадських проєктів, в межах виділеного фінансування на кожну категорію на 2020 рік.

В категорії «Комунальні підприємства, установи та організації» здобули перемогу 7 громадських проєктів.

В категорії «Інфраструктура» здобули перемогу 4 громадських проєкти.

В категорії «Соціальні та спортивні проєкти» здобули перемогу 5 громадських проєктів.

В категорії «Екологія, ІТ та культура» здобули перемогу 4 громадських проєктів.

Проєкти 2020 року

2.4. Громадські проєкти-переможці 2021 року

У 2021 році кам’янчани подали 79 громадських проєктів. Після проходження експертизи та аналізу можливості реалізації, які здійснювали Координаційна рада та виконавчі органи міської ради, на Конкурс громадських проєктів 2021 року було допущено 61 проєкт.

Відповідно до рішення міської ради від 26.02.2021 №107-05/VIII «Про внесення змін до рішення міської ради від 17.11.2017 №880-20/VІІ зі змінами» Положення було викладено у новій редакції. Зокрема, громадські проєкти подавались за такими категоріями: «Екологія, ІТ та культура», «Інфраструктура», «Фізична культура та спорт» та «Просвіта, охорона здоров’я».

Найпопулярнішою у 2021 році стала категорія «Екологія, ІТ та культура», у якій було подано 20 громадських проєктів та віддано 5 134 голосів. Відповідно, категорія «Інфраструктура» - 14 проєктів та 5 110 голосів, «Фізична культура та спорт» - 13 проєктів та 6 107 голосів, «Просвіта, охорона здоров’я» - 14 проєктів та 10 417 голосів.

Всього взяло участь у голосуванні 17 329 осіб (онлайн – 15 548, офлайн – 1 781), які віддали 26 768 голосів (онлайн – 24 709, офлайн – 2 059). За результатами голосування перемогу в Конкурсі 2021 року здобули 11 громадських проєктів. Загальне фінансування Конкурсу 2021 року 2 685 972,46 грн. Проєкти-переможці визначались окремо у кожній із чотирьох категорій із урахуванням їх рейтингу та в межах обсягу фінансування кожної категорії, який становить 25% від загального обсягу бюджету участі.

В категорії «Екологія, ІТ та культура» здобули перемогу 4 громадських проєкти.

В категорії «Інфраструктура» здобули перемогу 2 громадських проєкти.

В категорії «Фізична культура та спорт» здобули перемогу 3 громадських проєкти.

В категорії «Просвіта та охорона здоров’я» здобули перемогу 2 громадських проєкти.

Проєкти 2021 року

3. Про пілотний проєкт
із запровадження інструменту партисипації
«Бюджет участі. Діти» у місті Кам’янське

Висока активність мешканців міста в процесі бюджету участі за 4 цикли показала, що інструмент громадської ініціативи є успішним, результатом чого стало впровадження у місті дочірнього дитячого інструменту громадської участі – «Бюджет участі. Діти». Міською радою було прийнято рішення від 23.06.2021 №204-08/VIII «Про внесення змін до рішення міської ради від 17.11.2017 №880-20/VІІ зі змінами», яким затверджено Положення про пілотний проєкт із запровадження інструменту партисипації «Бюджет участі. Діти» у місті Кам’янське (далі – Положення про «Бюджет участі. Діти»). При розробці Положення про «Бюджет участі. Діти» було використано інструментарій Ради Європи.

У Положенні про «Бюджет участі. Діти» визначені основоположні принципи, правила та механізм реалізації нового інструменту громадської ініціативи. Його запровадження ґрунтується на визнанні потенціалу та ролі впливу дітей і підлітків на подальший сталий розвиток територіальної громади.

Координаційна рада з питань впровадження партиципаторного бюджетування (бюджету участі) координує впровадження пілотного проєкту «Бюджет участі. Діти» у місті Кам’янське. Також, для належного запровадження «Бюджет участі. Діти» у відповідному навчальному закладі утворено робочий орган – шкільну робочу групу. До повноважень шкільної робочої групи належать: співучасть в інформаційно-промоційній кампанії, попереднє узгодження шкільних проєктів та сприяння у проведенні конкурсу шкільних проєктів.

Пілотний проєкт «Бюджет участі. Діти» складається з наступних етапів: інформаційно-промоційна кампанія; підготовка та подання шкільних проєктів учнями; попереднє узгодження шкільних проєктів шкільною робочою групою; перевірка шкільних проєктів департаментом з гуманітарних питань міської ради; конкурс шкільних проєктів; реалізація шкільних проєктів розпорядником коштів; звіт про реалізацію та оцінка процесу.

У пілотному проєкті взяли участь 3 комунальні заклади загальної середньої освіти Кам’янської міської ради, по одному з кожного району міста:

-       КЗ «Середня загальноосвітня школа №29» КМР (Дніпровський район);

-       КЗ «Середня загальноосвітня школа №31 з класами вечірньої форми навчання» КМР (Заводський район);

-       КЗ «Навчально-виховний комплекс №37 ім. М.Самойловича» КМР (Південний район).

У кожному навчальному закладі, який брав участь у пілотному проєкті «Бюджет участі. ДІТИ», проходив окремий конкурс. Учні 7-11 класів самостійно писали шкільні проєкти. Голосували за проєкти – учні 5-11 класів на спеціалізованому інтернет-ресурсі school-budget.e-dem.ua, перейшовши за індивідуальним посиланням на платформу.

3.1. Реалізація шкільних проєктів-переможців
пілотного проєкту «Бюджет участі. Діти»

Відповідно до Положення про «Бюджет участі. Діти», департамент з гуманітарних питань міської ради є головним розпорядником бюджетних коштів, а безпосередню реалізацію шкільних проєктів-переможців «Бюджет участі. Діти» виконують навчальні заклади, які відповідають за їх належне виконання протягом бюджетного року, дотримання строків реалізації, якість продукту проєктів, цільове використання бюджетних коштів, зокрема складають звіти про результати реалізації шкільних проєктів.

Департамент з гуманітарних питань міської ради забезпечує обов’язкове включення до бюджетних запитів на відповідний бюджетний період обсяг видатків на реалізацію проєктів-переможців.

Автор/група авторів шкільного проєкту мають право контролювати хід його виконання на будь-якому етапі та надавати пропозиції і зауваження щодо такої реалізації.

Процес реалізації шкільних проєктів за рахунок коштів «Бюджет участі. Діти» підлягає постійному моніторингу з боку департаменту економічного розвитку міської ради.

3.2. Шкільні проєкти-переможці 2021 року
в межах пілотного проєкту «Бюджет участі. Діти»

На Конкурс шкільних проєктів було подано 15 проєктів на загальну суму 447 776,00 грн, у тому числі:

-       КЗ «СЗШ №29» КМР – 4 проєкти;

-       КЗ «СЗШ №31 з класами вечірньої форми навчання» КМР – 6 проєктів;

-       КЗ «НВК №37 ім. М.Самойловича» КМР – 5 проєктів.

Загальна кількість учнів 5-11 класів – 938, з яких проголосувало 902 учня (96,2%), обравши 6 проєктів-переможців (по 2 у кожній зі шкіл-учасниць).

Шкільні проєкти-переможці пілотного проєкту «Бюджет участі. Діти» профінансовано на загальну суму 179 685,00 грн.

Шкільні проєкти пілотного проєкту «Бюджет участі. Діти»

4. Інформаційно-промоційна кампанія
партиципаторного бюджетування

Основною метою проведення інформаційно-промоційної кампанії є популяризація застосування механізму бюджету участі, спонукання до спільних дискусій мешканців міста щодо пріоритетів розвитку місцевої громади, що у подальшому втілюються у конкретні громадські проєкти.

Інформаційно-промоційна кампанія бюджету участі триває постійно. Обсяг видатків, який спрямовується на її проведення у відповідному році, визначається рішенням міської ради про бюджет Кам’янської міської територіальної громади. Координацію роботи з проведення інформаційно-промоційної кампанії здійснює Координаційна рада.

Для популяризації партиципаторного бюджетування на території міста, у межах інформаційно-промоційної кампанії за 5 років було проведено низку семінарів та навчальних лекцій, тренінгів, розповсюджено інформацію щодо бюджету участі у середніх загальноосвітніх, культурних та фінансових закладах, торговельній мережі, закладах охорони здоров'я, у комунальному транспорті тощо; розроблено брендовану продукцію (логотипи, еко-сумки та рюкзаки, ручки, блокноти, чашки, буклети, банер тощо); утворено та наповнено на офіційному сайті міської ради розділи «Бюджет участі» та «Бюджет участі. Діти»; створено YouTube-канал та акаунти у соціальних мережах Facebook, Instagram; здійснювалась розсилка повідомлень на електронні скриньки за сформованою e-mail базою з агітацією та актуальною інформацією; використовувалась таргетована sms-розсилка за сформованою базою номерів телефонів учасників бюджету участі всіх циклів; підготовлені інтерв’ю щодо перебігу циклів «Бюджет участі» та «Бюджет участі. Діти» для випусків новин на місцевому та обласному телебаченні, також здійснювалося інформування населення із застосуванням місцевого радіо, засобами систем сповіщення (гучномовці у громадських місцях), велася робота зі ЗМІ (друкованими та електронними) щодо розповсюдження інформації серед населення тощо.

5. Заключна частина

У 2021 році завершився термін реалізації Програми. У зв’язку з цим, з метою сприяння розвитку демократичного суспільства шляхом популяризації застосування інструментів громадської ініціативи, налагодження дієвого діалогу між владою і громадою, збільшення залученості мешканців до процесу прийняття рішень щодо місцевого розвитку, створення дієвого механізму навчання дітей та молоді громадській активності та встановленню їх сталих зв’язків з територіальною громадою, міською радою прийнято рішення від 22.12.2021 №392-14/VІІІ «Про партиципаторне бюджетування (бюджет участі) Кам’янської міської територіальної громади на 2022–2026 роки», яким затверджено Положення про партиципаторне бюджетування (бюджет участі) Кам’янської міської територіальної громади та Програму партиципаторного бюджетування (бюджету участі) Кам’янської міської територіальної громади на 2022–2026 роки.

 


1.  Звіт про хід і результати виконання Програми (*повна редакція)