Єдина державна мова в Україні - українська мова!

опубліковано: 23 червня 2023 оновлено: 10 жовтня 2024

 Єдина державна мова в Україні – українська мова!

   В часи великих випробувань для всього українського народу, війни за державну незалежність і жертовної боротьби за право бути українцем, українська мова, як головний атрибут української державності, важливий чинник формування новітньої української громадянської ідентичності, покликана зміцнювати єдність українського суспільства, його здатність протистояти ворогу. 

   25 квітня 2019 року Верховна Рада України ухвалила Закон України про державну мову «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі – Закон), який гарантує позиції української мови у державному управлінні, сфері послуг, освіті й медіа. Відповідно до Закону, державна мова має використовуватися в освітній та медичній сферах, у трудових відносинах та у сфері обслуговування споживачів, а також в публічних заходах, рекламі та інших сферах. Закон закріплює, що єдиною державною мовою в Україні є українська – і вона обов’язкова для органів державної влади і публічних сфер на всій території держави.

  З 16 січня 2021 року в Україні усі надавачі послуг зобов’язані обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари й послуги державною мовою. Частина перша ст.30 Закону визначає, що мовою обслуговування споживачів в Україні є державна мова. Суб’єкти господарювання всіх форм власності, фізичні особи-підприємці здійснюють обслуговування та надають інформацію про свої товари, роботи чи послуги державною мовою, в тому числі це стосується і тих, хто здійснює свою діяльність через інтернет-магазини чи інтернет-каталоги (частина друга ст.30 Закону). Тобто українською мовою мають бути виконані меню закладів харчування, вхідні чи проїзні квитки, платіжні документи (чеки), документація, яка має технічні характеристики чи інструкцію з використання товару, інформація про товар на цінниках тощо.

  Відповідно до частини третьої, п’ятої та шостої ст.30 Закону така інформація може дублюватися іншими мовами, а на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися також іншою мовою, прийнятною для сторін. Загалом усі підприємства і організації всіх форм власності, які працюють зі споживачами (об’єкти торгівлі, заклади ресторанного господарства, об’єкти надання послуг) повинні здійснювати обслуговування українською мовою.

  Якщо споживач просить обслуговувати його державною мовою та отримує відмову, він може звернутись до адміністратора або керівника закладу з проханням виправити ситуацію. У разі відмови обслуговування українською мовою, споживачу необхідно зафіксувати факт відмови за допомогою аудіо-, відео-, свідків тощо та направити скаргу до Уповноваженого з наданням даних суб’єкта господарювання (найменування юридичної або фізичної особи-підприємця, адреса здійснення діяльності).

  В інформації про вироби (товари), роботи чи послуги, поданій державною мовою, допускається використання слів, скорочень, абревіатур та позначень англійською мовою та/або з використанням літер латинського та/або грецького алфавітів (абзац другий частина сьома ст.30 Закону).

  Відповідно до частини восьмої ст.30 Закону обсяг інформації про товари та послуги державною мовою не може бути меншим за обов’язковий обсяг інформації згідно з вимогами, встановленими Законом України «Про захист прав споживачів».

  З 16 липня 2022 року набули чинності вимоги щодо виконання інтернет представництв та комп’ютерних програм, встановлених на товарах, а саме: частина друга та шоста статті 27 Закону.

  Відповідно до вимог, інтернет-представництва (у тому числі веб-сайти, веб-сторінки у соціальних мережах) органів державної влади та місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій державної і комунальної форм власності, зареєстрованих в Україні медіа, суб’єктів господарювання, що реалізують товари і послуги в Україні, повинні виконуватися державною мовою. Поряд з версією державною мовою можуть існувати версії іншими мовами, однак версія інтернет-представництва державною мовою повинна завантажуватися для користувачів з України за замовчуванням та мати не менше за обсягом та змістом інформації, ніж версії іншими мовами.

  Також, комп’ютерні програми з користувацьким інтерфейсом, які встановлені на товарах, що реалізуються в Україні, повинні мати користувацький інтерфейс державною мовою, який за обсягом та змістом повинен містити не менше інформації, ніж іншомовні версії такого інтерфейсу.

  Державний контроль за застосуванням державної мови здійснює Уповноважений із захисту державної мови (далі – Уповноважений).

  Уповноважений має можливість застосовувати до порушника – суб’єкта господарювання, що провадить господарську діяльність на території України, відповідні санкції. У разі виявлення порушення вимог Закону, в межах здійснення заходів державного контролю, Уповноважений в обов’язковому порядку оголошує суб’єкту господарювання попередження з вимогою усунути порушення в тридцятиденний термін. Якщо суб’єкт господарювання здійснює повторне протягом року порушення вимог ст.30 Закону, то Уповноважений до такого суб’єкта застосовує санкції у вигляді накладання штрафу.

  З 16 липня 2022 року набрали чинності статті 188-52 та 188-53 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Зокрема, за порушення Закону в частині застосування державної мови у сфері обслуговування споживачів стосовно безпосередніх порушників можуть застосовуватись адміністративні стягнення у вигляді накладення штрафу у розмірі від 200 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 3400 грн до 5100 грн) або попередження, якщо порушення вчинено вперше. За повторне протягом року вчинення порушення на порушників накладається штраф у розмірі від 500 до 700 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 8500 грн до 11900 грн).

  Повторне невиконання законних вимог Уповноваженого під час здійснення ним державного контролю за застосуванням державної мови тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1700 грн до 3400 грн).

  Одночасно, інформуємо, що споживачі мають право подати скаргу до Уповноваженого. Письмова скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати. В електронній скарзі також необхідно вказати електронну поштову адресу, на який заявнику може бути направлена відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування підпису при відправленні електронного звернення не потрібно. Скарги подаються Уповноваженому протягом шести місяців з дня виявлення заявником порушення.

 Департамент муніципальних послуг та регуляторної політики міської ради звертає увагу суб’єктів господарювання м.Кам’янського щодо неухильного виконання чинного законодавства та необхідності проведення роз’яснювальної роботи серед працівників підпорядкованих об’єктів торгівлі, надання послуг та закладів ресторанного господарства щодо обслуговування споживачів та надання їм інформації про товари й послуги державною мовою.