Щодо змін у порядку призначення житлових субсидій

опубліковано: 14 січня 2021 оновлено: 14 січня 2021

   Головним механізмом забезпечення соціального захисту населення при оплаті житлово-комунальних послуг є програма житлових субсидій, яка діє в Україні вже понад 20 років.

   Завдяки програмі житлових субсидій малозабезпечені громадяни оплачують не повну вартість житлово-комунальних послуг, а лише частину платежу, яка залежить від розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства в розрахунку на одну особу. Що менші доходи домогосподарства, то меншою є частка обов’язкової плати за житлово-комунальні послуги.

   Відповідно до норм Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 ,,Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива” (зі змінами) (далі – Положення), житлова субсидія призначається за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги в межах соціальної норми житла, соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами і розміром обов’язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

   Для призначення житлової субсидії особа подає до органу соціального захисту населення заяву про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами.

   У грудні 2020 року Урядом прийнято постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1282 та від 23.12.2020 № 1324, якими внесено зміни до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 (зі змінами), постанови Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 № 409 «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» та інших постанов.

   Відповідно до зазначених змін з 1 листопада 2020 року:

1) житлова субсидія може призначатися:

 на загальних підставах особам, які набули право власності на житло протягом      12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії, зокрема, шляхом успадкування, та особам, які не мають доходів і відповідно до законодавства звільнені від сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (на сьогодні житлова субсидія їм може призначатися лише за рішенням комісії);

за рішенням комісії домогосподарствам, у складі яких є особи, що офіційно працюють за кордоном у країнах, з якими Україною не укладено договорів про соціальне забезпечення, або перебувають за кордоном у період догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;

2) житлова субсидія не призначається, якщо загальна площа житлового приміщення перевищує 130 кв. метрів для квартир у багатоквартирному будинку,           230 кв. метрів для індивідуальних будинків (крім житлових приміщень дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей, багатодітних сімей, сімей, у яких на початок місяця, з якого призначається субсидія, проживають троє і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування).

   Звертаємо увагу, що відтепер соціальний норматив для населення, в межах яких держава надає громадянам пільги або субсидії на оплату послуги з постачання теплової енергії (для потреб централізованого або автономного опалення) становить 0,0383 Гкал на 1 кв. метр опалюваної площі на місяць в опалювальний період, в незалежності обладнані чи ні житлові будинки вузлами комерційного обліку та/або розподільного обліку.

   Крім того, скасовано застосування граничного місячного соціального нормативу в межах яких держава надає громадянам пільги або субсидії на оплату комунальних послуг для дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей, а також сімей, в яких проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування.

   Також передбачена можливість призначення на загальних підставах житлових субсидій, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям та допомоги на дітей одиноким матерям особам, яким надається допомога по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, без вимоги обов’язковості сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи, при призначенні цих видів державної допомоги.

   При цьому, при обчисленні розміру житлових субсидій, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям та допомоги на дітей одиноким матерям враховуються до середньомісячного сукупного доходу зазначених осіб, а також осіб, які отримують щомісячну компенсаційну виплату, призначену непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за особою з інвалідністю I групи, фактично отримані такими особами доходи.

   Крім того, відтепер до середньомісячного сукупного доходу осіб, яким надаються державні допомоги, розмір призначеної їм житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива та скрапленого газу, враховуватися не буде.