15 березня - Всесвітній день захисту прав споживачів!
15 березня у всьому світі традиційно відзначають як Всесвітній день захисту прав споживачів. Всесвітній день захисту прав споживачів розширює можливості покупців, підвищуючи обізнаність про їхні права та обов’язки,
а також підкреслює необхідність чесного та етичного ведення бізнесу, покладаючи на бізнес відповідальність за дотримання прав споживачів.
Всесвітній день захисту прав споживачів офіційно набув статус свята
в березні 1983 року. Історія починається з 15 березня 1962 року, коли президент США Джон Кеннеді виступаючи із зверненням до Конгресу та об’єднань споживачів вперше проголосив права споживачів – право на безпеку, право
на інформацію, право на вибір, право бути почутим. При цьому президент Джон Кеннеді наголошував, що споживачі є найбільшою економічною громадою, яка відображає інтереси майже кожного члена суспільства.
В подальшому права споживачів були розширені та визнані в інших країнах. За ініціативою Всесвітньої організації спілки споживачів до переліку прав споживача було додано право на задоволення базових потреб, право
на компенсацію, право на споживчу освіту, право на здорове довкілля.
Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується
на території України мають право на:
захист своїх прав державою;
належну якість продукції та обслуговування;
безпеку продукції;
необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції);
звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав, об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).
Всі ми знаємо, що незважаючи на норми чинного законодавства
на українські прилавки потрапляють і неякісна харчова продукція, і неякісні товари широкого вжитку. Часто український споживач отримує послуги, рівень яких є надто незадовільним.
Впродовж усього життя ми споживаємо продукти харчування, платимо
за товари та послуги. Споживач повинен знати, на що він має право
і на що може розраховувати.
Надання корисної інформації про дії у разі порушення прав споживачів щодо забезпечення конституційних прав громадян як споживачів на відповідну якість і безпеку товарів, робіт, послуг, отримання необхідної, достовірної
та доступної інформації про них – один із пріоритетних напрямів діяльності відділу споживчого ринку та підприємництва, який входить до складу департаменту муніципальних послуг та регуляторної політики Кам’янської міської ради.
Пам’ятка споживачу:
Під час продажу товару продавець зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі,
з позначкою про дату продажу або відтворити на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом
за структурою даних, що в ньому містяться, або надіслати електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер
чи адресу електронної пошти. У разі не видачі розрахункового документа, вимагайте його у продавця. Це ваша гарантія на випадок, якщо товар виявиться неякісним.
Всі претензії щодо якості товару рекомендуємо пред’являти виключно продавцю (виконавцю) в письмовій формі, оформлюючи претензію, заяву, скаргу в 2-х примірниках, один примірник якої реєструється у продавця (виконавця) та залишається у споживача, а другий – залишається у продавця (виконавця). Якщо продавець відмовляється приймати та реєструвати претензію, то даний примірник претензії направляється рекомендованим листом з повідомленням за місцем здійснення підприємницької діяльності
або вручається при свідках.
Продавець, виробник (підприємство), що задовольняє вимоги споживача, зобов’язані прийняти товар неналежної якості в споживача, видати йому документ, що підтверджує одержання товару, і задовольнити його вимогу.
Вимоги споживача, не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання.
Будьте дуже уважні перед тим, як підписуєте будь-які документи, уважно перечитуйте їх, при виникненні запитань – перепитуйте. Ставлячи свій підпис,
Ви погоджуєтесь на ті умови, що Вам пропонують.
Приймаючи техніку з ремонту, перевіряйте її справність, комплектність, цілісність та повне заповнення гарантійних документів одразу на місці.
Департамент муніципальних послуг та регуляторної політики Кам’янської міської ради вітає всіх мешканців міста з Всесвітнім днем захисту прав споживачів, бажає добросовісних надавачів послуг, привітних продавців
та приємних покупок!
У разі виникнення непорозумінь під час придбання товарів неналежної якості звертайтеся за консультацією до відділу споживчого ринку
та підприємництва департаменту муніципальних послуг та регуляторної політики Кам’янської міської ради за адресою: просп.Василя Стуса, 10/12,
м.Кам’янське (приміщення ЦНАП), тел. 067-326-08-55, де Ви зможете одержати кваліфіковану допомогу.
Директор департаменту
муніципальних послуг
та регуляторної політики міської ради Марина ГУРСЬКА