Розділ 1. Загальні положення
1.1. Положення про партиципаторне бюджетування (бюджет участі) у місті Кам`янське (далі – Положення) визначає основні вимоги до організації та запровадження партиципаторного бюджетування (бюджету участі) у місті Кам`янське, як інструменту розвитку місцевої демократії шляхом застосування громадської ініціативи при розподілі встановленої частини міського бюджету за пріоритетами, визначеними територіальною громадою під час подання та здійснення прямого голосування за відповідні громадські проєкти,як результату спільних дискусій про напрямки розвитку місцевої громади.
Це Положення встановлює принципи, правила та умови бюджету участі, як процесу, направленого на активізацію громадянської свідомості мешканців міста, їх безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення, направлених на розбудову міського громадського простору у межах повноважень, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування". Зокрема воно визначає положення Кодексу етики бюджету участі міста Кам`янське, обов`язкового до виконання усіма учасниками процесу бюджету участі.
Провадження процесу бюджету участі в місті (зокрема подання громадських проєктів та голосування за них) здійснюється із застосуванням комбінованої моделі, яка включає в себе електронні інструменти участі (онлайн) та офлайн-формат (на паперових носіях).
Інформаційно-комунікаційною платформою, яка використовується у Кам`янському з метою забезпечення електронної частини процесу бюджету участі, є веб-платформа «Єдина платформа місцевої електронної демократії» https://e-dem.ua/. За допомогою цієї платформи здійснюється прийом в електронному вигляді громадських проєктів, їх опрацювання, проведення щорічного Конкурсу та підрахунок голосів, що формують рейтинг громадських проєктів.
1.2. Терміни, що використовуються у цьому Положенні, вживаються у такому значенні:
1.2.1. Партиципаторне бюджетування (бюджет участі) міста Кам`янське – механізм взаємодії Кам`янської міської ради та її виконавчих органів з громадськістю, що передбачає всебічне залучення до процесу місцевого розвитку мешканців, які народились та/або зареєстровані, та/або тимчасово мешкають (у т.ч. тимчасово переміщені особи), та/або працюють, та/або здійснюють господарську діяльність, та/або навчаються на території міста Кам`янське, з метою їх участі у бюджетному процесі шляхом подання громадських проєктів, голосування під час відповідного щорічного конкурсу, здійснення контролю за реалізацією громадських проєктів-переможців та вільного отримання інформації щодо використання бюджетних коштів; спосіб визначення видатків частини бюджету Кам`янської міської територіальної громади за допомогою прямого волевиявлення мешканців.
1.2.2. Громадський проєкт – документ (електронний документ), зміст якогоне суперечить принципам бюджету участі, відповідає правиламта цьому Положенню, поданий у визначений спосіб автором/групою авторів шляхом заповнення в повному обсязі бланків (електронних полів) за встановленими формами (за необхідністю, визначеною автором/ групою авторів, до проєкту додаються інші документи (додатки), які більш детально розкривають ідею громадського проєкту).
1.2.3. Автор/ група авторів громадського проєкту – дієздатна особа/особи віком від 14 років, що подала/подали особисто підготовлений громадський проєкт, який відповідає вимогам цього Положення, у визначений термін для участі у процесі партиципаторного бюджетування.
1.2.4. Процес бюджету участі – частина процесу місцевого самоврядування міста Кам`янське, яка передбачає наявність таких етапів: інформаційно-промоційна кампанія, прийом громадських проєктів для участі у щорічному конкурсі, попередня перевірка та експертиза громадських проєктів, Конкурс громадських проєктів, реалізація громадських проєктів, звітування про реалізацію громадських проєктів.
1.2.5. Координаційна рада з питань впровадження партиципаторного бюджетування (бюджету участі) (далі – Координаційна рада) – дорадчий орган, утворений із числа посадових осіб виконавчих органів Кам`янської міської ради, депутатів Кам'янської міської ради, членів громадських організацій та органів самоорганізації населення міста, персональний та кількісний склад якої затверджується розпорядженням міського голови.
1.2.6. Принципи бюджету участі – основоположні принципи, на дотриманні яких базується впровадження та реалізація процесу бюджету участі в місті.
1.2.7. Правила бюджету участі – критерії, яким має відповідати громадський проєкт у повному обсязі.
1.2.8. Попередня перевірка громадських проєктів – перевірка громадських проєктів на предмет їх відповідності принципам та дотримання основоположних правил бюджету участі, повноти та правильності заповнення встановлених форм.
1.2.9. Експертиза громадських проєктів – перевірка громадських проєктів виконавчими органами міської ради у межах повноважень з метою оцінки на предмет відповідності законодавству, проведення аналізу можливості їх виконання.
1.2.10. Конкурс громадських проєктів (далі – Конкурс) – процедура визначення рейтингу громадських проєктів, допущених до Конкурсу, шляхом здійснення особистого голосування мешканцями міста.
1.2.11. Проєкти-переможці – громадські проєкти, які у порядку, встановленому цим Положенням, після завершення голосування затверджені до реалізації Координаційною радою з питань впровадження партиципаторного бюджетування (бюджету участі).
1.2.12. Політична неупередженість – недопущення впливу політичних поглядів, партій, депутатів на дії та рішення учасників процесу бюджету участі під час агітації за громадський проєкт, його реалізації та інших етапів процесу, утримання від демонстрації політичних поглядів під час виконання функцій учасника процесу бюджету участі.
1.2.13. Учасники процесу бюджету участі – автори/ групи авторів громадських проєктів, користувачі сервісу "Громадський бюджет" платформи e-DEM та мешканці міста, які беруть участь у процесі голосування, члени Координаційної ради, посадові/службові особи, які здійснюють попередню перевірку та експертизу проєктів, інші особи, які безпосередньо долучаються до процесу бюджету участі.
1.2.14. Продукт проєкту – результат, отриманий унаслідок реалізації громадського проєкту (може бути як матеріальним, так і нематеріальниму залежності від типу проєкту).
1.2.15. "М`який" проєкт – тип проєкту, продукт якого має кінцевий результат без втілення у матеріальних об'єктах навколишнього середовища (наприклад, фестивалі, концерти, акції, конкурси, інші заходи тощо).
1.2.16. "Твердий" проєкт – тип проєкту, продукт якого має матеріальне вираження у матеріальних об'єктах навколишнього середовища. Як правило, такі проєкти стосуються інфраструктури міста (наприклад, благоустрій, облаштування територій та громадських місць, насадження дерев та зелених насаджень тощо).
1.2.17. Спеціалізований інтернет-ресурс – веб-платформа «Єдина платформа місцевої електронної демократії», що є онлайн системою (https://e-dem.ua/), за допомогою якої громадянам забезпечується доступ до використання базових інструментів електронної демократії.
Одним із сервісів цієї платформи є "Громадський бюджет" (https://budget.e-dem.ua/1210400000), за допомогою якого забезпечується провадження процесу бюджету участі, а саме: прийом громадських проєктів, їх опрацювання, проведення щорічного Конкурсу та підрахунок голосів, що формують рейтинг громадських проєктів. Таким спеціалізованим ресурсом може виступати інша електронна система, визначена Координаційною радою.
1.2.18. Пункт для голосування – сервіси спеціалізованого інтернет-ресурсу, центр надання адміністративних послуг та його філії у районах міста, інші пункти, у разі визначення такої необхідності Координаційною радою.
1.3. Терміни "неправомірна вигода", "реальний конфлікт інтересів", "потенціальний конфлікт інтересів" вживаються у значенні, наведеному у Законі України "Про запобігання корупції".
1.4. Громадські проєкти, подані до участі у Конкурсі, та інформація, яка в них міститься, є публічною інформацією, окрім персональних даних, доступ до яких обмежується.