Основоположні принципи та правила
1. Основоположні принципи «Бюджет участі. Діти»:
1.1. Учень/учениця знаходиться у центрі процесу.
Основними учасниками та користувачами інструменту є учні. Процес має гарантувати право кожного учня/учениці бути почутим; думка має бути врахованою незалежно від розвитку та соціальної належності. Участь учня/ учениці у процесі повинна сприяти формуванню почуття впевненості у собі і забезпечувати участь у житті суспільства. При цьому адміністративний персонал та педагогічний колектив навчального закладу забезпечують повагу до поглядів учнів, виконують виключно дорадчу функцію, надають інформаційну-роз`яснювальну підтримку та займають позицію невтручання під час підготовки та подання учнем/ ученицею шкільного проєкту.
1.2. Гендерна рівність та інклюзивність процесу.
Принцип полягає у відсутності дискримінації за віком, статтю, соціальним статусом тощо. Процес має гарантувати рівні права та можливості для дівчат та хлопців, юнаків та юнок, з інвалідністю та з різних соціальних груп, батьків та опікунів, педагогічного колективу та адміністративного персоналу.
Учні повинні мати рівний доступ до усіх етапів циклу: навчання та отримання інформації щодо «Бюджет участі. Діти», підготовки та подання шкільного проєкту, участі в конкурсі, супроводі процесу реалізації та презентації виконаного шкільного проєкту, оцінці успішності перебігу процесу загалом.
1.3. Результати «Бюджет участі. Діти» є обов`язковими до виконання.
Шкільні проєкти, які стали переможцями у результаті здійснення вибору учнями навчального закладу, є обов'язковими до виконання розпорядником коштів у тій формі, що становила предмет голосування. У разі обґрунтованого внесення змін та доповнень до шкільного проєкту, його ідея та суть мають залишатися незмінними.
2. Правила «Бюджет участі. Діти»:
2.1. Продукти шкільних проєктів мають бути доступними для усіх учнів навчального закладу;
2.2. Шкільні проєкти повинні мати на меті:
– розвиток шкільної громади;
– розбудову шкільного простору та сприяння урізноманітненню дозвілля учнів (зокрема під час перерв тощо);
– проведення доступних для усіх учнів заходів;
– просторовий розвиток навчального закладу, впровадження сучасних інноваційних проєктів тощо.
При цьому не допускатимуться до конкурсу такі проєкти, що передбачають поліпшення матеріально-технічної бази закладу, яка опосередковано стосується учнів (ремонти підвальних приміщень, покрівель, вбиралень, придбання обладнання в їдальню, медичний пункт тощо). Шкільні проєкти мають готуватися виключно учнями для учнів за підтримки учнів.
3. Вплив на дітей з метою формування ідеї для шкільного проєкту з боку педагогічного колективу та адміністрації закладу забороняється.
4. Автором/ групою авторів є учні 7-11 класів навчального закладу, які заповнюють форму шкільного проєкту та подають на розгляд шкільної робочої групи з метою подальшої участі в конкурсі.
5. Один автор/ група авторів можуть подати один шкільний проєкт.
6. Максимальна вартість одного шкільного проєкту складає 30 тисяч гривень.
7. Шкільний проєкт уособлює в собі ідею учня/ учениці/ учнів щодо:
– розвитку шкільної громади (наприклад: шкільного самоврядування, освітніх навчальних процесів, задоволення потреб учнівської спільноти в частині освітніх та навчальних програм, тематичного напрямку навчального закладу; зокрема модернізація навчальних класів шляхом оснащення сучасним обладнанням загального користування, облаштування молодіжного простору зі встановленням проєктору, класів на свіжому повітрі тощо);
– розбудови шкільного простору, що сприяє урізноманітненню дозвілля учнів, зокрема, під час перерв (наприклад: покращення дизайну, естетичного вигляду (оздоблення) приміщення, благоустрій, озеленення закріпленої
за закладом території (встановлення лавок з wi-fi, вуличних тренажерів, облаштування місць відпочинку та спортмайданчиків), розміщення м’яких безкаркасних сидінь у коридорах, елементів для активного відпочинку (рухливих ігор), «живих кутків» тощо);
– проведення доступних для усіх учнів заходів (наприклад: конкурси, фестивалі, зустрічі, турніри, семінари, форуми, тренінги, творчі вечори, виставки, змагання тощо);
– просторового розвитку навчального закладу, впровадження сучасних інноваційних проєктів тощо.
8. При підготовці шкільного проєкту необхідно заповнити встановлену форму та описати ідею. За необхідності шкільний проєкт можна доповнити будь-якими додатками (малюнками, світлинами тощо).
9. Шкільний проєкт повинен бути простим та зрозумілим для усіх учнів навчального закладу. Під час його підготовки необхідно вказати наступне:
– назву (декілька слів);
– автора/ групу авторів;
– мету проєкту та його короткий опис;
– місце реалізації;
– потреби яких учнів задовольняє проєкт;
– перелік заходів, які необхідно здійснити для виконання проєкту;
– орієнтовна вартість (кошторис).
10. При підготовці шкільного проєкту необхідно врахувати наступне:
– продукт шкільного проєкту повинен стосуватися приміщення та/або закріпленої за навчальним закладом території;
– максимальна вартість одного проєкту не повинна перевищувати 30 тисяч гривень;
– продукт шкільного проєкту має бути сумісним з іншими шкільними проєктами та програмами, що вже виконуються;
– функціонування шкільного проєкту не повинно порушувати правила внутрішнього розпорядку та статут навчального закладу.
11. Автор/ група авторів формує описову частину проєкту та, за можливості, визначає його орієнтовну вартість (кошторис). Якщо в обчисленні орієнтовної вартості (кошторису) виникають складнощі, то автор група авторів можуть звернутися за допомогою до шкільної робочої групи.
12. Підготовлені учнями шкільні проєкти на паперових носіях подаються шкільній робочій групі на попереднє узгодження.
У разі наявності у шкільної робочої групи зауважень до проєкту, такі зауваження враховуються автором/ групою авторів, а до шкільного проєкту вносяться відповідні зміни.
13. Прийом шкільних проєктів для участі в конкурсі відбуваються протягом строку, встановленого координаційною радою.
