Про раннє втручання
Розвиток дитини не зупиняється під час воєнного стану. Наші діти продовжують рости, та розвиватися. Важливий момент для дитини - це контакт з батьками, особливо в тяжкі часи. Навіть, якщо поведінка дитини здається звичайною, перебування на руках у батьків заспокоює дитину та надає впевненості, знижує інтенсивність стресу, допомагає відновитись та почати знову досліджувати та пізнавати навколишній світ, навіть якщо він обмежений. У надзвичайно складних умовах для України, в умовах воєнного стану, продовжується робота щодо надання послуги раннього втручання для сімей з дітьми, які мають порушення розвитку або в яких існує ризик отримання таких порушень, на місцевому рівні.
Раннє втручання надає свої послуги насамперед дітям перших років життя, оскільки раннє виявлення біологічних та соціальних факторів ризику щодо порушення розвитку дитини дає можливість своєчасно почати інтенсивну допомогу у ранньому віці, коли розвиток дитини особливо піддається впливу і є можливість попередити ускладнення неповносправності в функціонуванні сім`ї, так і в фізичному та психосоціальному розвитку дитини.
Нормалізація життя родини
Проблеми здоров’я та розвитку дитини впливають на всю сім’ю. Важливо, щоб життя такої сім’ї було максимально наближене до життя інших сімей, які проживають поруч з ними. Це передбачає можливість жити у нормальному темпі життя (будні/вихідні/свята), розвивати можливості та навички дитини у звичному середовищі, навчати та виховувати своїх дітей разом з іншими дітьми.
Сімейно-центрованість
Сім’я забезпечує щоденне середовище, в якому дитина з особливими потребами росте та розвивається, тому саме сім’я є первинним одержувачем послуг Раннього втручання. Завдання Раннього втручання – підвищити можливості батьків розвивати та виховувати свою дитину, впровадити допоміжні стратегії у режим життя сім’ї, допомагати родині та кожному з батьків знаходити й створювати власні ресурси, щоб справлятися з потребами дитини. Батьки спільно з фахівцями визначають пріоритети в розвитку дитини та узгоджують дії для реалізації програми Раннього втручання.
Функціональний підхід
При плануванні роботи в Ранньому втручанні необхідно відразу оцінити участьдитини в життєвій ситуації. Можливості участі в життєвій ситуації можуть бути обмежені через вплив різних чинників. Наприклад, особливості дитини (його рухові, ментальні або сенсорні порушення), особливості середовища, де росте та розвивається дитина (відсутність адаптаційного обладнання або низька інформованість батьків про особливості та догляд дитини) та якість життя сім’ї. Якість життядитини безпосередньо залежить від його можливостей брати участь в повсякденному житті і його здатності впливати на життєву ситуацію. При плануванні роботи в Ранньому втручанні фахівці спільно з сім’єю відразу визначають ті зони, де участь дитини обмежена, і визначають, чому необхідно навчити дитину, і доглядають дорослих, щоб підвищити участь дитини.
Міждисциплінарністьта командність
В системі раннього втручання робота міждисциплінарної команди спрямована на спільну розробку індивідуальних програм розвитку, орієнтованих на потреби та можливості кожної конкретної дитини та сім’ї. Добре організований міждисциплінарний командний підхід дозволяє об’єднати знання та уміння фахівців із різних дисциплін, а також уникнути неузгодженої роботи всередині команд. Батьки є активними учасниками команди Раннього втручання.